Väggkonst, om jag får, tack

Har suttit och surfat en lång stund på National Portrait Gallery i London (tog inte sömnpiller förrän vid tolv) och har hittat några tavlor jag gärna vill ha hemma. Vad säger ni om följande? Kan inte bestämma mig för om man bara ska gå på utseendet eller välja dem man faktiskt tycker om vad de har gjort (alla är nog inte kända för något mer än att heta Sir eller Lady i förnamn...). Dessutom vill jag inte ha "fel" kläder på dem, som Shakespeares _fina_ veckade krage, och favoriten nr 1, Jane Austen, finns inte på porträtt utan bara som skiss, och ser inte så snygg ut som jag önskar henne att vara. Det är till att ha krav.Välj själva:
William Hookham Carpenter

John Philpot Curran

John Keats

Baron Grenville

Mary Wollstonecraft

Lady Sophia Burdett

Lady Caroline Lamb

Fanny Burney

Ann Mary Newton

Angelica Kaufmann

Amelia Opie

Inga kommentarer: