Dagens trängtan

Smart att sätta After Eight runtom, för en snyggare kant. Gissa om jag är chokladsugen. Och inte bara på mina 70% chokladkakor i skafferiet, utan på något bakat. Med tanke på att jag började skrubba utsidan av köksluckorna härom dagen när jag böjde mig ner till frysen, och att jag inte står ut om om jag inte får äta nåt gott omedelbums, så är det väl den tiden i månaden snart.
Fast vem har tid med ett dygn i kylen... Då är nedanstående bättre rent abstinensmässigt:

Mikrokladdkaka
Recept: Ennie Kramer, Ludvika
Blir 1 kaka med touche av lime

Du behöver:

50 g Fazer vit blockchoklad med limesmak (har jag inte hemma, men fin högoktaning går säkert lika bra)
100 g margarin
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
1. Smörj en pajform, 25 cm i diameter, med lite matolja.
2. Hacka blockchokladen i mindre bitar.
3. Smält margarinet.
4. Vispa ägg och socker pösigt.
5. Blanda vetemjöl, kakao och vaniljsocker.
6. Blanda i de torra ingredienserna i den vispade smeten.
7. Häll i det smälta margarinet och blanda smeten väl.
8. Häll smeten i pajformen och strö över den hackade blockchokladen.
9. Grädda kladdkakan i mikrovågsugnen på full effekt i cirka 8 minuter.
10. Låt kakan svalna lite innan du serverar den.

Inga kommentarer: