Mera bloggenkät

1. Hur länge har du bloggat?
Det verkar som om första inlägget kom 21 april 2007. Missade mitt ettårsjubileum...

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Underrubriken till min blogg är: Om man inte har en blogg är man inte nån, eller hur var det? [sagt med viss spets såklart]

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Min egen [ego, jag vet]

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Söta; lite trevande. Nu vräker jag bara ur mig allt möjligt.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Glor väl på 15 st sammanlagt, emellanåt. Inte så märkvärdigt, men nog många för att jag emellanåt ska sanera mig.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
Det är bara Spets och snor som inte är en personlig blogg. Fast Monnahs är ju rätt scrapinriktad, å Kickis också, men de har ju vanliga inlägg också.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
Spets och snor får det väl bli då. Personligt innehåll är vi lika på, men hon verkar så energisk!

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
I am one of a kind :)

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Både och tror jag. Vissa tycker det är pinsamt att blogga, vissa håller med om det men läser flitigt och shamelessly ändå, vissa uppmuntrar mitt skrivande helhjärtat. Med "vissa" har jag specifika personer i åtankte :)

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Ja, det tror jag. Jag känner mig själv väldigt lik mig när jag bloggar.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
Nja. Jag fick ju ångest när den blev för spridd plötsligt, och "låste" den för främmande. Men sen öppnade jag den igen, så jag vet inte om jag vill eller inte vill bli läst egentligen.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
Mens har jag nog aldrig bloggat om. Men inte för något specifikt skäl.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
Tror främsta anledningen är skrivarglädje. Fast Monnahs kommentar till en dålig dag gav rikligt med "bekräftelse".

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej. Det är som att maila med nån halvkärlek man aldrig träffat än. Man tror man vet vem den är, men man måste ha en levande dimension också.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Nääää.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Om det går till överdrift såklart. Nätet kan bli en drog, helt klart.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
Alltså, man är väl inte nån Schulman. Ingen läser mig! Och ingen skriver nåt om mig i sina bloggar. Jo, det skulle vara den gången när Kicki nämnde att hon hade träffat mig på Frölunda Torg. Det skrev hon var trevligt. Inte precis sårande...

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, men då har jag känt på mig det innan jag har publicerat inlägget och hittat ett opublicerat utkast tre dar senare, som jag bara har deletat.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Nä.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Kanske, kanske inte. Om jag fortfarnde tycker om det så gör jag det. Om jag har tid, om jag inte skriver "riktiga" saker. Tror det blir rätt likt det jag gör nu, fast eventuellt med vissa tillägg i form av mansskjortor i garderoben som måste nämnas emellanåt. Annars kan jag ju blogga om den sorgliga bristen på mansskjortor i min garderob.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Vissa bloggare som faktiskt har en stopr läsekrets kasnke påverkar kulturen, men jag gör nog inget till eller från. Fy vilken pretentiös fråga om jag också kallar mig för bloggare...

22. Avslutningsvis: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Massor! Får skriva, får berätta, får stoppa in bilder som är både söta och fula och roliga. Får mitt babbelbehov uppfyllt. Det är kreativt!

Inga kommentarer: