Dé é mycke nu!

Har släpat mig till Haninge centrum idag -- helt själv! Eftersom jag med visst hjälp bestämde mig för att inte åka till Borås för att följa med m&p till Ullared (600:- kostnad för att ens komma dit, och det är två byxor på normalpris i Handen), skulle jag idag åka för att handla. Nederlaget är definitivt. Jag måste ha nya byxor för jag kommer inte i mina gamla. Jag tror inte jag lyckas banta heller just nu.

Hade dessutom provat några koftor och toppar samt kavajer och kjolar innan jag gick hemifrån så jag skulle veta om det bara var byxor jag behövde eller nåt mer.

Det tar ju ca 10 min att lösa [uttalas på göteborgska och betyder gå släpigt] sig till VH centrum. Sen tog bussen 12 min till Handen centrum. Inte illa -- det är ju Boråstider, men ändå känns det längre, antagliten eftersom bussen inte går genom lugn gatubebyggelse hela tiden. Tur för mig att jag inte springer där jämt!

Hur som helst, var först på deras nya H&M. Provade ca 20 byxor, varav hälften dam och hälften herr. Kom på att benen alltid är för korta, och eftersom byxorna ändå inte går upp till midjan och jag inte har värsta ridbyxfiguren, klanske det funkar med herr Hittade ett par snygga byxor som jag fick seriösa habegär av, men tydligen är jag lika tjock på herravdelningen som på damavdelningen. D v s precis på gränsen. Nedertill. Upptill är det kört sen länge. Men jag såg ett halsband som var jättesnyggt och som jag hade velat köpa för min rabattlapp. men den hade jag inte kommit ihåg att ta med mig. (Fast sen på bussen på väg hem hittade jag den i väskan... Kötthövve!) Eftersom jag är tjock och erkänner det hade jag inte haft svårigheter att prova BiB-kläder, men jag såg inga. Gick min väg med oförrättat ärende.

Eftersom jag hade somnat först vid 6 i morsen och sovit till nåt på 15, hade jag inte hunnit fram till affärerna förrän halv 6. H&M tog en halvtimme. Tänkte hinna med både Lindex och KappAhl på den sista timmen. Icke.

Hittade massor på Lindex! Jag som aldrig passar i deras kläder... Men de har också en avdelning för tjocka och där passade mycket, i alla fall nedertill. Men jag sörjer att jag inte får det där ursnygga snittet som på mina MQ-byxor -- där byxorna är långa och så pass snäva att benen ser långa och smala ut. Nu ser jag mer ut som en normal människa, en sån som jag är antar jag. Och det måste jag ju tåla.

Som sagt, hittade ett par jeans, ett par svarta byxor med en antydan till ruta i (som schackrutor fast bara 2 mm stora och i svart och mörkgrått). De kändes roligare än bara helsvarta Och sen köpte jag ett par gråa med mönster i också, tror det var rutor också, fast "ränder som blir rutor", ni vet.

Sen köpte jag en svart kavaj (så får jag se ut som svarta änkan i kyrkan i vinter) och två toppar, vanliga långärmade, en svart och en grå. Ville haft en lila kofta också, men den hade liksom resårstickning nedtill och jag såg mer än lovligt äppelformad ut. Synd.

Och inte hann jag ens till KappAhl!

Såg däremot den ursnygga vinrödrandiga klänningen på H&M som jag inte ens provade, samt en grymt snygg kjol på Lindex som jag inte heller provade.

Men jag tror inte jag skojar om jag säger att jag provade 12 par jeans idag! (Ett tag kände jag hur svetten rann längs ryggraden... Mer än ni vill veta, sorry!) De flesta såg fula ut och jag trodde jag hade provat alla. Förresten, de snyggaste var ett par ur det ordinarie sortimentet som satt jättebra, men där bensömmarna var beigea! Vägrade beiga sömmar! Och tjockjeansen satt fult allihopa, som på en amerikansk hemmafru, fast jag bara provade mörka och raka. Men så hittade jag ett par av en annan modell som inte hängde bland jeansen, medan jag letade efter nåt annat, och det var en välsignelse.

Men detta har som ni kan gissa inte blivit gratis. Ska tänka över saken imorgon och se om jag behåller allt. Jag tror jag behöver det.

Det skulle vara om jag kan hitta billigare grejer på KappAhl. Framförallt som jag har ett par rabattkuponger dit. Men då är problemet att rabattkupongerna som jag hade tagit med mig i dag var de som hade gått ut, och jag är rädd att jag slängde de nya och behöll de gamla. De ligger i alla fall varken på sekretären eller matbordet eller köksbänken. Återstår bara soffbordet... KÖTTHÖVVE igen. Ska rota igenom mina papperskorgar också och se. Annars får jag bara känna mig nöjd. Så mycket kläder på 1½ timmes letande är rätt OK. Fast priserna, dem ska vi inte prata om. Ullared, I miss you! Jag ser framför mig hur det står 129:- på prislappen på byxorna som mamma och pappa köpte idag...

Och så har jag inget brunt den här vintern. Och mina bruna skinnstövlar som var så på rea förra vintern och som är så snygga, vad ska jag ha dem till? Jeans såklart. Men jag vet inte om de var så stora i vaden att jag kan ha ett par jeans inuti... Oh well. Hur som helst så behöver jag inte gå i ett enda par svarta 3/4-byxorbland folk längre! Yippee!!

Inga kommentarer: