Mediaförvaringsproblem igen

Kommer ni ihåg Bestå-problemet? (Vet inte hur jag ska göra med min mediaförvaringsmöbel.)Eventuellt ska M och jag till IKEA inom nån halvsnar framtid, så detta problem behöver åtgärdas. Pust och stön och stånk... Har jag surfat eller har jag surfat!

På ett sätt kan man säga att jag har hittat en bra lösning. Jag vill ju helst ha fyra käcka utdragbara lådor där DVD:erna står fint i, på långsidan med titlarna upp.

Förut fanns det bara lådfronter för 225:-

eller såna som inte var nog snygga för 75:-.

Men en nyhet är att de har en valnötsmönstrad lådfront för 75:-, och möbeln är valnötsmönstrad, så bättre kan det inte bli.

Fast nu har jag mätt, och det står att lådfronterna är 26 höga, och det är ca 2/3 av hela möbelns höjd. Jag trodde att de hade gjort dem så att det skulle bli två på höjden och två på bredden. Icke. Ja, men då löser sig ju problemet av sig själv, inga lådor blir det. Men så då var grundproblemet i alla fall inte löst. Då börjar vi om från början. Hur gömma DVD:erna? Dörrar?

Jag sa till M att jag funderade på att köpa dörrar -- och DET problemet har i alla fall fått sig en bra lösning eftersom det finns dörrar nu i valnöt för bara 95:-! Två dörrar och två knoppar -- inte så dyrt! Men, som min kloke fästman sa, jag löser egentligen inga förvaringsproblem eftersom jag bara stänger om eländet, inte hittar på hur jag ska förvara det bättre.

Men en sak i taget. Dörrarna. Också goda nyheter. Det fanns förut bara samma, antingen dyra (395:-/st)

eller halvfula dörrar.

Men nu finns det alltså en dörr för 95:- som är i samma material som möbeln.2x95:- är inte farligt för att möbeln ska få sig ett väldigt mer möbellikt utseende. Det blir det nog.

Och sen var det ju det med förvaring inne i skåpet, som jag var inne på en annan gång. Orsaken till att jag inte kunde köpa papplådorna som var perfekta i storleken var att de var med barnmönster och jag orkar inte måla/klä om dem. Men om jag köper dörrar kan jag förvara DVD:erna i barnpapplådorna och sen stänga om! SUPER!!!!!!!! Ska bara mäta igen och se om det stämde.

Hej igen. Grrrr. Inte kan man räkna med en humanist... Barnlådorna Fabler och Barnslig är båda EN ynka cm för stora på bredden.

Hej IGEN. Hälften av 56 är inte 23, så de är visst inte för breda. Suck. Alltså, det finns följande att välja mellan:

Barnlådor Fabler/Barnslig. De kostar 29:-/2 st, och jag behöver 8 st, så 116:-. Fördelen här är att man kan lägga olika genrer el dyl i olika boxar.


Den här Lingo:n passar också, men då får man bara in en enda stor låda per skåphalva, alltså om man tar bort de vågräta lösa hyllplanen. Stapla på varandra inuti känns inte jättepraktiskt.

Samma med denna Kassett. Dessutom, om jag köper dörrar, går de att stänga? Djup 35, skåpets innerdjup 36. Stängs dörrarna "på utsidan"? Måste kolla med IKEA imorgon. 130:- för två, om de går in. -- Har kollat hemsidan igen. Det står att måtten är 60x38, så då måste den ju sitta på utsidan. Bra, då passar grejerna. Dåligt, fler saker att välja mellan,

t ex Motorp (149:-x2= 298:-)

eller Nostalgisk. 2x99:-=198:-.

Annars är dessa Kassett

och Nostalgisk helt perfekta storleksmässigt, både för DVD:er och videor och för skåpet. Ja, nästan. Det blir 14 cm över inne i varje skåphalva. Inte helt ultimat. Och man behöver köpa 4 dubbelpaket, d v s 65 resp 69:-x4=236:- för Kassett och 276:- för Nostalgisk.

Sen finns budgetalternativet Pappis. En regelrätt kartong bara. En låda kostar 7 spänn. Lagom. Två går in på bredden i varje skåphalva, men man har inte nåt att bygga med på höjden, alltså kanske flera lager filmer i varje kartong. Fördelen är totalpriset 28:-.

Och så tillkommer dörrar och knoppar, totalt 95:-x2=190:- +knoppar. Kosing, 6st f 15:-, tar jag nog då. Om DE passar. Passar dörrar 16-21 mm tjocka. Står inte hur tjock dörr Bestå Vara är.

Knoppar Gravyr, 2 för 35:-. Men de passar också 16-21-dörrar. Då är säkert alla dörrar 16-21. Då tar jag de billiga knopparna.

Men vad av detta -- om något -- ska jag köpa? Låt oss säga att jag köper

dörrar 95:- x 2
och knoppar 15:-
och barnpapplådor 116:-.
Det blir 321:- för eminent förvaring. Hmm... 321:-. Det blir mycket blommor till bröllopet, det... Och tänk om vi inte kommer att ha användning för den här möbeln när vi är gifta? Då är den säkert mer lättsåld med dörrar, och de var inte dyra heller. Usch. Det är för sent för att fatta beslut. Får fråga mamma imorgon. Hon brukar vara min hjärna när min är för trött.

Förresten, får gifta kvinnor ringa och fråga sin mamma om de ska köpa dörrar till sina möbler? Eller måste man avslöja sin velighet för sin man, och dessutom låta honom bestämma (det blir väl följden antar jag, när man säger att man inte kan bestämma sig -- att han bestämmer), med risk för att han inte gör som ens mamma -- som "känner" vad man vill och svarar att det är det rätta beslutet -- utan säger det helt tråkvettiga: "Du klarar dig utan det"???

Får nog bereda mig på ett Nytt Liv!!!

Slut på detta mastodontinlägg i alla fall. Over and out. -- Oj, det var på tiden!

Inga kommentarer: