Vilken härlig dag!

Mikael kom och hämtade mig och vi åkte till mässan (när jag efter en halvtimme behagade vara färdig). Jag var osedvanligt kär i honom idag, tror det beror på byxorna och hur snyggt de satt över baken...

Mässan, ja. Vi fick faktiskt styrka oss med lite hamburgare till att börja med för att orka gå runt. Den lokala burger flippern måste ha tagit intryck av proffsen på Vega-baren, för burgaren smakade misstänkt likt en sambalburgare, minus bearnaisesåsen -- fast det fanns i en liten plastdipbytta bredvid för 7 spänn men vem har råd med sån lyx :)

Sen gick vi till tjej-delen av mässan (Hem 2008). Mycket pynt var det! Älskar blommorna, särskilt hortensierna.


Länna Möblers utställning var snyggast,

den, och nån firma jag inte minns vad den hette. Men dyrt var det, så jag behövde inte lägga namnet på minnet inför framtida inköp. Den här fåtöljen hette nåt franskt med Louis och kostar 20 000:-. Och ändå är den lite för mintgrön...

Sen fanns det ju också det sedvanliga antalet kohudar och nipper. Har i alla fall insett att det där spets-och-snor-vita inte är min grej. Kanske i badrummet på 20 kvm -- en enorm kristallkrona i taket, tjooooocka vita handdukar, en fin liten bubbelpool, gustavianskt badrumsskåp. Då duger det vita. Eller kanske i sovrummet, med samma stuk. Kan till och med tänka mig att ha ett fårskinn på golvet bredvid sängen. Måste vara skönt att vakna och sätta fötterna på det!

(Detta är från snor-bloggen såklart, foto Mari Eriksson, Styling Johanna Flyckt och Marie Delice Karlsson.)

Apropå kristallkronor så såg vi en fet utställning dylika. Habegär. De hade stavat följande på sitt gratis-broschyr-plakat: "Ta' ..." Om man tycker att djärvheten i att ta bort g:et måste synas i stavningen är man nog rätt gammaldags. Lite sött ändå. Fast knäppt.

Sen var det också SM i blomsterbinderi. OJOJOJ!!!!!!! Bara det var värt att gå till mässan för. Vissa arrangemang var färdiga, medan andra var i tillblivelse och man såg själva konstnären peta och pula. Fascinerande till max.


En del grejer var bara artsy medan andra grejer var närmast geniala. Well, eftersom jag inte är nån kännare kanske de där artsy grejerna VAR de geniala och de jag gillade var plebej-arrangemang. Men jag står för min smak eller brist på sådan. Det luktade också väldigt gott i den avdelningen, bättre än i poolavdelningen på pojk-mässan.

Mina två favoriter var dessa: Först den nedan, som bestod av blombollar med nejlikor i olika nyanser. Den såg olika ut från olika håll, och är man som jag galen i färgen fuchsia så var det svårt att inte bli betagen.

Som ni ser på den tredje bilden hade en del av bollarna lite dekoration på sig. Mmmmm. (Luta nu inte huvudet ett par grader åt vänster och se en cerise vatten-molekyl. Sånt naturvetenskapligt tänkande förstör Konsten.)

Sen gillade jag också den här, som var ett helt hav av blått.

Utställningens tema var illusion, och se vad Mikael upptäckte efter en stund (ledtråd: nederst). Überhäftigt. (Det var ännu tydligare i verkligheten.)

Som bisak kan nämnas att jag till och med bad i kvällsbönen igår kväll att jag inte skulle bli frestad att köpa massa saker på mässan, eller snarare att jag i så fall skulle kunna motstå att köpa massa saker på mässan. Tja, om det är ett tecken på Guds existens och hans förmåga att besvara böner får jag nog tvivla ett tag, för det ligger sex Allt i Hemmet-tidningar i hallen (köpta för totalt 100kr). Fast å andra sidan kan jag ju inte skylla på Gud för att jag köper tidningar, så jag har inget otalt med honom för den sakens skull. Hur som helst, vi stod och pratade trevligt med nån i A-i-H-montern och jag komplimenterade dem för den bästa inredningstidningen. Sen tävlade jag och vill vinna mig en cerise kudde med blommor för 1295:- som ni ser i bild nedan.
Inte för att jag har något cerise hemma, men den var snyggast av det man kunde vinna. Och förresten såg jag cerise och grönt på fler ställen, det kanske får bli nästa melodi. Har ju räknat ut att man ska byta soffa på Blocket med jämna mellanrum, så får man utlopp för sin rastlöshet.


Det fanns också en helt underbar "palett" med tygprover i Bemz' monter. Jag hade plockat på mig ca 10 st när jag såg skylten "Välj gärna dina 5 favoriter". Fick lägga tillbaka dem jag gillade minst, och här är de jag behöll. Dem kan man nästan rama in, så fina var de tillsammans! (Nu kom jag på att jag skulle tagit några i petrolblått istället, som jag kunde ha närmast dörren i hallen!)

Så småningom kom vi till pojk-mässan (Hem och Villa). Förutom lite känt folk från Hemkomfort som vi gnabbades med såg vi också många pooler, en hel del fönster och dörrar och några fireplaces, ett par Smeg-kylar som bullade lika mycket som jag, och Kitchen Aid-maskiner längs en hel vägg, eller i alla fall en bit. Samt diverse saker som jag upplevde som mekaniska, eller i alla fall maskinella, om det nu är nån skillnad, och som jag inte lade på minnet vad de var till för. Kanske var det varmvattenberedare och sånt spännande... Jag var a good sport på pojk-mässan, som M hade varit på tjej-mässan.

Synd däremot att jag inte kom ihåg att ta kort på det vi såg sist! Det var ett gäng mycket annorlunda eldstäder under nån devis i stil med Make Art of Fire. Bara en springa eller ett hål med eldningsvätska och så var det betong eller glas eller så runt. Det låter inte så märkvärdigt, men det var mycket effektfullt. En av dem liknade en sån där modern allmän stor papperskorg och en annan såg lite ut som en platt-TV. Oerhört effektfullt! Både M och jag gillar öppna spisar, även den vita gustavianska fejksorten för 4 900:-, och idag bestämde vi att vi ska ha både eld och vatten hemma hos oss. Luft också såklart, men jord är ingen av oss särskilt intresserade av, men kanske för balansens skull då.

Mikael har ju också funderat ett tag på hur han ska göra med badrummen. Vinylmattorna på golvet var ofräscha när han köpte lägenheten men han vet inte om man måste kakla om hela alltet (inkl väggar) om man byter golvet, som ju går omlott med kaklet. Han vet inte riktigt heller hur man ska få reda på hur man måste göra. Så hur löses detta problem? Jo, vi frågar Johnnie och Mattias! Coolt!
Jag blev allt lite kär i han som är från Gotland; det var honom vi pratade med. Han hade så söta vita tänder och hjärtat bultar allt lite när jag tänker på honom nu. Men jag har frågat M och det är OK med honom. Han sa att jag får ha hur många pojkvänner jag vill, bara jag kommer hem till honom på kvällen :)

Och apropå palett (om ni minns att jag sa det om Bemz-tygerna -- måste hjälpa läsaren när skrivarens teknik brister) så har jag idag köpt mig akrylfärger och en pannå och ska börja måla! Kanske inte ikväll, för jag vill gärna titta i mina inredningstidningar, men vi får se om jag vågar imorgon eller om det ska bli som med skrivandet -- eländig, förlamande prestationsångest... [Tack förresten Monnah, det var guld värt!!!!]

En till underbar sak med den här dagen var att när jag kom hem som en bruten kvinna tog jag bara och kokade pasta och värmde köttfärssåsen som blev över igår. Så lätt och så gott.

Sen måste jag också ge en eloge till M som, förutom tjej-mässan :), också stod ut med att köra mig till Lindex och KappAhl, där jag bytte ett par Lindex-byxor mot ett par KappAhl-byxopr (man är väl snål!). Han är snällast och bäst i världen. Men han är min. [Hjärta hjärta hjärta]

P.S. Jag hade faktiskt, Dagen till ära, på mig mascara idag. Sicken tur (Johnnie och Mattias, wink wink)!

P.S. Jag har på ingalunda vis tänkt på nåt som helst konstnärligt uttryck när jag har fotat idag. Har bara slängt fram mobilen och försökt hinna trycka på knappen innan nån kommer i vägen (vilket hände sina modiga gånger). Judge me not, dear reader.

1 kommentar:

Monica sa...

Oj, vad jag önskar att jag hade fått möjlighet att besöka mässan, men jag hade kul på mitt håll också! Tack för rapporten.