IKEA-besök

Igår tog Mikael ut mig på grönbete till IKEA. Fler än vi hade kommit på samma idé, men det var inte lika trångt som på Ullared. Vi hade hälarna i fred. Det kan också bero på att vi gick åt fel håll...

Vi gick nämligen allra först till byten och återköp (jag verkar ha byten varje gång på sistone, som står hemma i ett hörn och väntar på nästa besök) och sen in genom utgångskassorna. Direkt till hylla 5 fack 2 där min dörr Bestå Vara i valnöt för 95:-
skulle finnas i sex exemplar. Jag hade ringt innan vi åkte och den automatiska varuinformationen sa JA till att den fanns inne. Nätet sa dessutom att 6 st fanns i lager. Alltså åkte vi inte till det andra IKEA eftersom vi räkande med att få vad vi skulle i Kungens kurva. Men vi vågade ändå inte gå runt hela varuhuset först utan begav oss som sagt med en gång till varulagret. Där låg det två stycken dörrar. Vita! Och ett annat platt paket som det var nåt helt annat i. Mina sex dörrar (tja, egentligen var bara två av dem mina) var som bortblåsta. Vi gick och frågade i informationen och det stämde att de "skulle ha några på lager". Jaha. Det hjälper inte mig. Det är tomt i hyllan. Grr.

Vi gick vägen via blommor/ljus/allmänt tjejpyssel (som jag glodde på inför bröllopsdekorationer) till restaurangen och åt oss mätta och belåtna. M, den snällisen, frågade om jag ville åka till det andra IKEA och köpa dörrarna, för han anade sig till att jag verkligen ville ha dem. Det hade han rätt i. Och jag ville inte "bryta av med några vita" eller ens beigea. Grr, som sagt.

Klockan var då 18.03 och den söta tjejen som Mikael tränade sig på att vara trevlig mot (se, jag är inte alls svartsjuk när han "flirtar") sa att det andra IKEA stänger kl 6. Bummer. Okejdå. Men vi går ner och tittar på dörrarna så får vi se.

Väl framme i rundeln där dörrarna finns är valnötsdörrarna borta. Men vi tittar på dem som heter svartbrun och färgen ser misstänkt lik min möbel ut. Hmm. Vi gick bort till själva Bonde-möblerna, eller vad det nu heter som jag har, och jämförde. Inte ser min möbel ut som valnötsmöbeln här på väggen? Har jag inte en sån svartbrun?????

Kontentan av denna långdragna berättelse är att jag fick mina dörrar, för svartbrun fanns minsann i lager. Inte 51 st som ena killen sa, eller 48 som den andra sa, utan 8 st. 6 när vi hade tagit mina. Men de fanns i alla fall .Visserligen har jag inte packat upp dem än och jämfört, men inte har jag en valnötsfärgad möbel, som jag hela tiden har trott, utan en svartbrun.

Ska nog gå och öppna paketen för säkerhets skull. Men det vore så skönt att ha det där Återlämnas-på-IKEA-hörnet tomt ett tag!

P.S. Köpte två orkidéer för 19:- styck! De var något uttorkade men de "färska" för 79:- var inte värda pengarna. Det var däremot dessa. De har med min ömma vård (läs: vatten) helt klart hämtat sig på bara ett dygn. Det finns inget som gör mig så glad som fynd. Det skulle vara Mikael då.

P.S. Nu kom jag på vad hela missförståndet beror på. Jag har bara titta på nätet. Det står hela tiden på de kinesiska bröllopsklänningssidorna (se mina eskapader med det grr:et här) att man inte får basera sitt beslut på färgen på skärmen för skärmar kan ha olika ... nåt. På skärmen ser valnöt inte ut som valnöt gör i IKEA-butiken. Hemma ser valnöt ut som min möbel, i IKEA ser svartbrun ut som min möbel. Nu går jag och öppnar paket. Inte särskilt orolig.

Inga kommentarer: