Veckans "kreera mera"

Pillerills veckoutmaning på Kreera mera handlade om Hanukkah. Årets Hanukkah inträffar inte än på länge (börjar 21 dec). Alltså kan man inte låtsasfira det nu som kreativ aktivitet. Men det är ju första advent snart. Hur kan man koppla ihop Hanukkah med advent, judendomen med mig? Jag har tänkt såhär:

Vad är mina känslor för och vad förknippar jag med judar och Hanukkah?

A) Judar är kända för att vara sparsamma och ha bra hand med pengar
B) Hanukkah-högtiden symboleras med ljus genom den åttaarmade ljusstaken
C) Tyvärr anser jag däremot inte att judendomen är en verkligt "upplyst" religion, eftersom de förkastade Kristus
D) Judendomen är en skriftreligion som värderar sin Torah
E) Judarnas religion innehåller många tänkvärda symboler, även i form av mat
F) När rättrogna judar ber virar de in sig i band, jag tror på huvudet och händerna, för att påminna sig om att göra rätt och att tänka rätt och inte bara låta orden bli tomma i deras liv. Imponerande symbolik.

Allt detta har jag sammankopplat i följande:

A) Hade ingen adventsljusstake, så jag köpte 4 blockljus på IKEA för 9:-/st förra helgen. Sparsamt.
B) Adventsljusstake har storligen med ljus att göra,
C) Min jul måste handla mer om Kristus än om presenter och gran! Jag får inte förkasta honom genom mitt levnadssätt. Lyssnade därför symboliskt på julmusik medan jag kreerade.
D) Använde en gammal bok för att påminna mig om värdet av att studera skrifterna och leva efter "min Torah".
E) Kanelen är för de kristna en "symbol" för julen.
F) Jag tror också på att göra rätt och tänka rätt, inte bara be tomt. Dessutom älskar jag orden i Come Thou Fount of Every Blessing:

Let thy goodness, like a fetter,
bind my wandering heart to thee.
Prone to wander, Lord, I feel it,
prone to leave the God I love;
here's my heart, O take and seal it,
seal it for thy courts above.

Resultatet:



P.S. Jag gjorde även en julkrans av en sladd som jag flätade(ja faktiskt, som symbol för ljuset) och som jag dekorerade med band och pepparkaksformar och kanel, men jag är inte beredd att visa den här. Jag vet att man inte skulle vara självkritisk, men jag tror t o m den är för ful för att visa upp UTAN självkritik...

P.S. Ett tag tänkte jag på att det vore bättre att delta i en förbättra sig själv-rörelse än en skapar-rörelse. Men det kändes så härligt att sitta och "skapa" en stund ikväll. Och även att få använda hjärnan för att tänka på ett givet ämne under en vecka. Fast det hindrar ju inte att jag försöker förbättra mig också.

Inga kommentarer: