"This year's cliché" (2008)



Jag har sett att kreti och pleti (med designkoll) har tavlor där det står Keep calm and carry on. Jag har undrat varför just den texten har fått sånt genomslag. Igår hittade jag svaret. Sorry om ni alla andra redan visste det. Jag är inte så historieduktig. Men jag gillar när det trillar ner "femöringar", så det här var en cool ny kunskap:

Petrified in pink beskrivs tavlan (som finns i 31 olika färgställningar, bara det!):


"Reproduktion av en av de tre brittiska affischer som trycktes upp för att lugna allmänheten i England under 2:a världskriget. Just denna trycktes upp i 2.5 miljoner exemplar men användes aldrig. Över 50 år senare hittade man ett exemplar i en låda bland en massa böcker köpta på auktion och ägarna [av the Barter Books store i Northumberland] gillade den så mycket att de lät rama in den för att ha i sin bokaffär. Kunderna gillade den också och så spreds den vidare världen över för att idag vara en av de hetaste trenderna i inredningsvärlden." So now you can buy one at £3.60, with postage at £1 in the UK, £2 overseas, from said Barter Books.

Men den här förklaringen var även estetisk, itne bara informativ:



Källa

Så köp gärna en. Om ni nu vill ha en. Det sägs att hajpen snart är över. Folk på Apartment therapy kallar tavlorna för "This year's cliché":

They really are everywhere! It seems like every house tour on AT has one of those posters...it's like a where's Waldo game only with crappy art.

[I'm] getting sick of seing it. every one and their mother's dog has some sherbet colored rendition of this in their homes now. i doubt most of them even know of it's origins, which is what really sticks in my craw. i hate seeing history co-opted in such a pop culture way.

Funny how people are complaining about seeing it everywhere. That was the original intention. It was supposed to be plastered all over England if an invasion or other catastrophe took place during WWII.

So maybe boring to some, but as a reminder that when you think you are having a bad day, just remember nobody is dropping bombs on your house.

Men jag önskar mig i alla fall en sån. När man har hört historien bakom! Vet dock inte vilken färg. Nån "sherbet", eller inte. Beror på var den ska sitta. Och om Mikael står ut med den. För den ska ju inte bara sitta hos mig...

Ni kan köpa egna på bland annat Barter Books, Pedlars, Keep Calm And Carry On, Etsy, och svenska Petrified in pink.

Det finns som ni ser versioner i annat än planschformat: matta, t-shirt och cufflinks är några jag hittade lite snabbt när jag gogglade.





Inga kommentarer: