Älsklingsleila

Mamma och pappa brukar stöna ikapp varje vecka, och nej, jag talar inte om nåt ekivåkt utan om när de ser på Leila bakar. De vet inte vilket av allt hon gör som de tycker bäst om. Och med magen petande i vädret ska hon visst starta tidning också. När jag sökte efter mer information på etern såg jag blogginlägg från i december som nämnde hennes kommande tidning, men jag hör talas om den först nu. Oh well.

Den ska heta Leilas Country Living och handla om vintage, inredning, recept och trädgård.

Bruden säger själv: Det här är en dröm jag har haft länge, och det är fantastiskt att kunna förverkliga den. Jag har längtat efter att få använda hela mitt intresseområde. Jag brinner för inredning, miljöer och helheter, och har ju – bortsett från kock-yrket – en bakgrund som stylist. I min tidning kommer läsarna att få mina allra bästa tips inom mina favoritområden.


Det låter bra! Jag tror jag ska prova ett ex. Men man får vänta tills i mars.

Hon är i alla fall för söt, hela hon. Pigga ekorrögon, så rund och go utan att vara tjock, kvinnlig, coola förkläden, vackra vispskålar, "äkta" saker. [Varför ser jag aldrig på TV nufötriden? Det låter ju riktigt lockande???]

Sätter in ett (oprövad men ändock) Leila-recept. Det beskrivs såhär och vem kan motstå det???

Kardemummaknyten
Äkta kärlek! Njut bullarna nybakade och varma tillsammans med ett glas mjölk.


Förberedelsetid: 20 min
Tillagningstid: 10 min
Färdigt på: 1 tim 50 min

Ingredienser
1 1 msk svarta kardemummakärnor
1 1 st ekologiskt ägg
3 3 dl mjölk
50 50 g färsk jäst
1.5 1.5 dl strösocker
0.5 0.5 tsk salt
150 150 g smör, rumsvarmt
1.2 1.2 l vetemjöl special
Fyllning:
100 100 g mjukt smör
1 1 dl strösocker
2 2 msk malen kanel
sockerlag till pensling (2 delar socker/ 1 del vatten)
1 1 msk svarta kardemumma kärnor
1 1 dl strösocker

Tips
Sockerlag gör man enkelt genom att koka upp 1 del vatten med 2 delar socker och sen låter det svalna.

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn så höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här
1. Mal kardemummakärnor fint i en mortel och värm med mjölken tills den är ljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölk. Rör om tills den löst sig och tillsätt därefter strösocker, salt, mjukt tärnat smör och ägg.

3. Tillsätt vetemjöl, lite i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.

4. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.

5. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 0,5 centimeter tjock.

6. Blanda smör, strösocker och kanel till en krämig fyllning. Bred smörkrämen på de kavlade plattorna.

7. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark.

8. Skiva arket i 4 centimeter tjocka remsor och skär ett snitt som går nästan helt igenom så att det ser ut som ett par byxor.

9. Vrid/snurra varje byxben åt olika håll och vrid ihop till en knut och lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper.

10. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 200 grader varmluft.

11. Grädda bullarna gyllene i cirka 10 minuter.

12. Pensla bullarna med sockerlag och strö över fint krossad kardemumma blandat med strösocker.

Ett kungarike för en hembakad bulle säger jag bara.

Inga kommentarer: