Who's in your five?

Jag minns ett avsnitt av Vänner där jag tror att de skrev listor på vilka fem personer somde fick vara otrogna mot sin partner med. Hela idén är såklart förkastlig, men om man gör om det lite till: Vilka fem personer ur filmer (d v s inte skådisen utan karaktären i filmen) skulle du kunna bli kär i? så är det rumsrent. Ingen otrohet här (hata Citibank!).

Mina fem är då:

Självklar etta:
1. Colin Firth som Mr Fitzwilliam Darcy i BBC:s P&P
Går inte att förklara för den oinvigde. Försökte beskriva för M igår hur sexig Darcy är i badscenen, men det kan bara upplevas.


Precis lika självklar tvåa:
2. Jonathan Crombie som Gilbert Blythe i Anne på Grönkulla
Smart, snäll, såååå kär i Anne. Ljuvligt söt. Mmmmmm! (Sista biten kan man pausa och lipa till en hel kvart.)


Som trea nu kunde jag nämna mer eller mindre varenda Jane Austen-hero, eller quasi-Austen:
Colin Firth som Mark Darcy i Bridget Jones
Snygga kläder (förutom jultröjan), smart å rik å snygg (vackra ögon, smilgropar, grop i hakan), älskar hjältinnan för den hon är

men det gör jag inte, utan tvingar mig själv att byta genre helt och har ändå en rätt given trea:
3. Kanske Danny Ocean i Ocean's 11
Han är en snäll kille innerst inne, och gör allt för sin älskade


Dessa tre var relativt lätta. Nu blir det svårare. Följande kommer på delade sistaplatser, utan inbördes ordning, och inte nödvändigtvis för att jag gillar allt de gör i filmerna:

Elliot Stabler i Law & Order SVU
Lång, manlig, rättskaffens. Lite tyst och känslig. Fångar bovar!


Bruce Willis som David Addison i Moonlighting (TV-serien från 80-talet).
Lite irriterande och slarvig, men ändå så charmig och oemotståndlig.


Steve McQueen som Thomas Crown i gamla Thomas Crown affair.
Suave, smart, manlig.

Eller Pierce Brosnan i samma roll. Kanske.


Sean Connery som Robert MacDougal i Entrapment
Manlig, målmedveten, trotsar faran. Cool stöldidé. Sen spelar han mot den snyggaste kvinnan som finns tycker jag (Catherine Zeta Jones), så man kan alltid låtsas att man är hon :) Och så har de äventyr på de där twin towers i Kuala Lumpur som jag är fascinerad av.


Liam Neeson som Oskar Schindler i Schindler's List
Snygg, manlig!, förvandlas till godhjärtad, och lite till!


Viggo Mortensen som Peter Ince i Rött hav
(Minns att jag letade efter ett danskt namn i eftertexterna när jag hade sett filmen för första gången, för den för mig då okände Viggo såg bara så oerhört dansk ut.)
Nordisk man i uniform. Underbart manligt ansikte. Yum! (lite fyrkjantig friss, men det får duga.)

Dean Cain som Stålmannen/Clark Kent i Lois & Clark
Världens starkaste man som matchar sin styrka med good looks och godhet.


Kevin Costner som Robin Hood i Robin Hood: Prince of thieves
Lite pojkaktig, men romantisk och kämpar för det goda.

- eller som Tom Farrell i Ingen utväg
Hans vita navy-uniform är så läcker!!!


Denzel Washington som Gray Grantham i Pelikanfallet.
Snygg, manlig, smart, beskyddande. Räds inte att söka sanningen trots fara.


Thomas Gibson som Aaron Hotchner i Criminal Minds.
Snygg, smart. Jobbar för det goda.


Enrique Murciano som Danny Taylor i Brottskod: Försvunnen.
Snygg, smart. Jobbar för det goda.


Danny Pino som Scotty Valens i Cold Case.
Snygg, smart. Jobbar för det goda.


Fick idén här.

4 kommentarer:

Monica sa...

Hm. Jag vet inte vilka flera är, men kan konstatera att vår smak är ganska olika... Fast jag gillar så klart snälla hjältar som älskar sina kvinnor för att, eller trots att, de är sig själva. Har du sett The Holiday? De killarna är ju så omtänksamma båda två!

Anonym sa...

The Holiday? Är det den när en britt och en amerikan byter hus? Minns inte ens killarna... Fast omtänksam står högt på lsitan!

~Michaela sa...

Hmmmmm, var inte det lite fler än fem????? ;) Och det var visst samma kille som dök upp några gånger....är du säker att det bara var rollen och inte killen som du tyckte om???????

AL sa...

Oj, det var en lååång lista på "5" potentiella förälskelser, du har månne ett stort hjärta? Skrattade när jag såg Gilbert Blythe min barndoms mest romantiske ikon... såg en repris på 4an när jag satt o ammade för ngn vecka sedan... man måste nog vara diehard-Anne-with-an-E-fan för att förstå. Men det är/var jag haha, så det är OK :)