Gratis?

Har precis gått ur en grupp på FB som hette nåt med Gratis i Stockholm. Inte för att den var dålig, men det kom bara lite för många mail och jag orkar nästan aldrig nåt ändå, så det känns lite onödigt.

Men idag började jag tänka på vad som är mina favoritgrejer, gratis. Just nu är det dessa:

1. krama Mikael, pussa Mikael, allt som har med Mikael att göra
2. lyssna på musik
3. läsa en bok (biblioteket är gratis och biblioteksböcker luktar underbart!)
4. gunga i gungstol
5. sitta utomhus i skuggan och se naturen och himlen
6. titta på min vackra cello i vardagsrummet
7. förundras över att min vädermätare kan säga inne- och utetemperatur och lufttryck och om det ska bli regn eller sol
8. surfa runt och titta på vackra saker på nätet
9. gå i kyrkan
10. höra barn skratta sådär kluckande

Allt det där skulle jag ju inte byta mot en miljon. Så vad rik jag är!

2 kommentarer:

Stina sa...

Förlåt att jag lägger mig i lite =) Men att surfa är ju inte gratis om man tänker på att bredbandet kostar. Likaså kostar ju CD-skivor, väderstation (även om den nästan kan räknas som gratis!) osv. MEN det är ju en engångskostnad och ju mer man t.ex. lyssnar på sin inköpta skiva desto mer får man valuta för pengarna och om man slår ut inköpspriset på antalet gånger man lyssnat på den blir det ju billigare ju mer man lyssnar, tills det är nästintill gratis. Så jag köper ändå det du säger =) Jag antar att det är onödigt att gå in på att man betalar el till cd-spelaren och så också... =) Kram!

Anonym sa...

Du har helt rätt i att flera av sakerna inte alls var gratis. Men om man väl har köpt dem kan man ju NJUTA gratis, om man nu inte har överköpt sig osv osv osv. Cellon kostade flera tusen, men det var då det. Får väl göra en annan lista och tänka efter om allt verkligen är gratis!!