Rädda

Tydligen är 15 % av alla människor överdrivet rädda för någonting.

Det här är vad Aftonbladets läsare är extra rädda för, i alla fall med dem som har röstat hittills:

Spindlar (16.6 %)


Att flyga (14.5 %)


Ormar (13.4 %)


Höjder (13.1 %)


Att göra bort mig (11.8 %)


Tandläkaren (10.9 %)


Trånga utrymmen (10.0 %)


Mörker (5.1 %)


Hundar (2.3 %)


Åska (2.3 %)

Själv är jag inte alls rädd för åska, är i vanliga fall inte rädd för ormar (eftersom jag vet att det inte finns några nära mig), är bra mycket mer rädd för höjder än att göra bort mig, men räddast för tandläkaren. Spindlar är också läskiga, samt ouppfostrade stora hundar. Små utrymmen gör mig ingenting. Att flyga är jag inte heller rädd för, fast Johan sa när han jobbade för BA att han blev rädd till slut, för han hade flugit så förfärligt mågna gånger och visste inte om hans "goda statistik" var slut, och för att han kände till mer om allt som kunde gå åt skogen. Att veckopendla mellan London och New York kan nog ge vem som helst flygrädsla när man för femtielfte gången hör This is your captain speaking och undrar om han har tagit sig "en lille en"...

Ibland är jag helt ologiskt rädd för att Mikael ska dö. Men det slår jag bestämt ifrån mig.

Inga kommentarer: