Sport

Jag vet verkligen inte hur vi kom in på det, men M och jag råkade börja prata om sport på väg hem från ICA förut ikväll. Jag är ju inte så lite bakom när det gäller sport, och lärde mig bland annat att när riktiga tävlingslöpare springer marathon på ett par timmar, har de typ superont sista timmen. Men de springer ändå. Jag trodde mer det var skadade idrottare som har ont, inte "normala" idrottare. Nej, träning kanske inte gör ont, men tävling gör ont. Det är tydligen det hela grejen går ut på, att göra mer än man egentligen kan så man vinner över de andra, som ju också gör mer än de kan. Nu kan ju vettigheten i att skada sin kropp på det viset diskuteras, men jag blev lite förvånad. Egentligen kunde jag ju räknat ut det där med smärtan (varför säger somliga annars Det är manligt med smärta -- inte är det barnafödande som avses, utan sportsmärta!), men det hade liksom aldrig verkligen klickat.

Vad ville jag med det då? Jag tror jag ska anamma lite mer av Mikaels filosofi vad gäller sport. Att det är normalt. Att folk faktiskt lägger pengar på joggingskor och gymkort och särskilda tröjor som leder bort svett och sånt. Och att dessa människor är beundransvärda, inte "idioter" (som har hörts i en viss bil när det spejas på fotbollsspelare klockan nio på morgonen, med andedräkten sprutande ur munnen som eld från en drake ni vet).

Dessutom ska jag nog se på lite OS.

svt har en hel sajt tillägnad OS, Inför OS heter den logiskt nog och finns på http://svt.se/os. Där kan man till och med göra så tjejiga saker som kolla på OS-kollektionen (gullig mössa!)

tycka till om dem, och se dräkterna genom åren. Sen kan man se klipp under titeln OS-nostalgi, läsa kuriosa om både Vancouver och OS, läsa tablå över huvudsändningarna och MYCKET annat. Kolla gärna sajten!

För er som är lika bakom som jag, så börjar OS den 12 feb och avslutningen visas i direktsändning på natten till den 1 mars.

Jag tror jag tänker titta lite. Ska börja mitt nya hälsosamma liv. Vaddå funkar inte genom TV:n? Jag känner mig jättesportig bara jag läser på OS-sajten! Sådeså.

Inga kommentarer: