Manligt och kvinnligt...

...eller liknelsen om bostongurkeburken

Mikael skalade potatis förut och tyckte sen att han blev lite torr om händerna, så han smörjde in sig. Han förstod dock inte hur dryg Oriflames handkräm är, och blev alldeles vit. Han delade generöst med sig till mig, och jag började så laga korven (ugnsfalu med potatismos blir det idag). Tänkte ha lite bostongurka på, och skulle öppna den nya burken. Gick inte. Men jag har ju gift mig med en burköppnare och lämnade med varm hand över burken. Han var dock för insmord på händerna och trots papper och handduk och mera papper, så gled hans händer bara. (Tills han kom på att jag inte hade "ploppat" burken, så med en sked och ett nytt tag med pappret lyckades han.)

Jag tyckte detta var en fin vardagsliknelse. Män och kvinnor är olika av en anledning. Vi är bra på lite olika saker så att vi tillsammans ska bli bäst på allt, typ. Om en man blir för mycket kvinna (vi låtsas för sensmoralens skull att det är feminint med handkräm) kan han inte utföra sina manliga åtaganden (vara stark nog att öppna burkar). Och tvärtom såklart.

Jag säger som jag brukar: Vive la différence!

Inga kommentarer: