Bakdrömmar




Fläder och jordgubbar, finns det nåt svenskare, somrigare?

Jag låg nämligen och funderade på det när jag försökte vila förut idag. Katrin erbjöd deras trädgård att ha 40-årsfest i. Det blir det inget med. Födelsedagsbarnet orkar inte åka till Västkusten. Födelsedagsbarnet orkar nog inte med nåt vidare stort påslag över huvud taget. Men hon orkar fantisera. Så förut i veckan fantiserade jag ihop en fest i Katrins trädgård där massa västkustsläktingar och -vänner åt italienska smårätter och chokladtiramisu till efterrätt. Receptet har jag fått av en äkta italiensk matmamma, Angela Carattoni, på Ellens jobb i Milano. Detta kanske jag har skrivit förr. Jag har i alla fall modifierat receptet lite för att passa svenska smaker bättre, eller i alla fall min smak, för jag gillar inte de där savoiardikexen nåt vidare och brukar använda chokladrulltårta istället.

Men i sängen förut tänkte jag på jordgubbarna som finns i kylen och tänkte att en jordgubbstiramisu vore ännu bättre. Sen chattade jag lite med familjens matconnaisseur om smaker hit å dit. Jag hade tänkt mig en fläder-och jordgubbstiramisu, men han trodde på lime och jordgubb som bättre smakäktenskap. Det finns en Kesella (har funnits??) med den kombinationen. Fläder och jordgubb kanske är solosångare bägge två, medan lime kan sjunga andrastämman. Men förresten kan nog detta inte ens med bästa vilja i världen kallas för en tiramisu, möjligtvis en trifle. Men jag kan ändå inte släppa det där med fläder. Som jag tänker mig det:

Man bakar rulltårta. Möjligtvis lite citron i, annars ingen "smak". Låt kallna. Gör mascarponeblandningen (finns säkert otaliga recept på nätet -- välj nåt) och blanda i färska, stavmixade jordgubbar. Vilken rosa färg! Vilken smak!!!

Riv isär rulltårtan och se till att det klibbiga lagret från översidan inte kommer med. Lägg i bitar i en form så att det täcker botten. Fast man ska nog börja med ett lager mascarponekräm. Häll försiktigt flädersaft (med rätt bra citronsmak och inte riktigt lika utspädd som ett glas man dricker) på rulltårtan, följt av mascarpone, rulltårtelager, mascarpone, och sist skivade jordgubbar på toppen. Sen ska härligheten stå i kyl minst 6 timmar och suga åt sig/stadga sig. Ojojoj, vad jag blir sugen!

P.S. Jag gjorde laxsoppa idag. Fantastiska färger (sugarsnapsgrönt och laxrosa). Ibland, om man gör det lagom lätt för sig och inte tar ut sig, kan matlagning kännas väldigt kreativt.

Inga kommentarer: