Behövs män?

Sofie och jag pratade ju en del igår, högt och lågt -- fast mest högt :) Vi pratade samhällsfilosofi och bondesamhälle och feminism. I bondesamhället var mäns och kvinnors arbete lika mycket värt, och de arbetade tillsammans, om än på varsitt håll på gården och med olika saker. Mycket bra. Och jag är inte motståndare mot den industriella revolutionen, men den gjorde helt klart könsrollerna mer komplicerade.

Och för fem minuter sen, när jag skulle ta mig ett glas saft till mina rostade mackor (jag vet, ingen kostcirkel i den måltiden), så hade sockret i saften satt sig i spåren i flaskhalsen och jag fick inte upp korken. Bad Mikael, som såklart är starkare.

Så, vi behöver män för att de är starkare än vi och kan öppna burkar och flaskor.

Men å andra sidan var det säkert han som hade skruvat på korken så där hårt. Och om han inte hade gjort det så hade jag kunnat öppna den själv.

Och då behöver vi ju inte män.

Det är svårt, det här. Kanske får man bara resonera som så att om man vill ha nån att pussa, då behövs män.

Come on, baby!

1 kommentar:

Monica sa...

Ja, män behövs. Vad vore en kör utan basar och tenorer? :)