IKEA-katalog

Nu är det åtta dagar kvar tills IKEA-katalogen kommer. För mig är det samma sak varje år -- jag väntar och väntar och längtar, och när jag har den i mina händer, äntligen, är förväntningarna och spänningen på topp. Jag bläddrar, ett blad, tittar, bläddrar ett till, suger på karamellen, bläddrar ett till, och ser ett fult möblemang med nån Klippan-soffa (som jag inte alls ogillar, men man kan inreda så tvärtemot min egen smak med just Klippan). Sen har jag plötsligt "läst" hela, och lämnas av ett tomrum. Den var ju inte så bra, i år heller. Inget "stack ut". Oh well.

Så läser man den en gång till, nån kväll när man är för trött för att läsa en bok. Ser några detaljer eller idéer som man gillar och sparar i sitt mentala minnesarkiv. Somnar.

Nästa morgon ställer man den i bokhyllan. Lägger den gamla i återvinningshögen under vasken.

Åker till Mio.

Men sen under året som går är det inget som hindrar en från att fyra-fem gånger åka till IKEA och köpa stekpanna, grytlappar, gardiner, plädar och påslakan. En ny kudde. Eventuellt ett duschdraperi.

Sen börjar det närma sig juli igen, och man kan inte ge sig till tåls tills den nya katalogen kommer!

Lather, rinse, repeat.

P.S. För en riktigt trevlig återblick, se IKEA:s smakprov från 60 års kataloger här.

Inga kommentarer: