Rösta utomlands!

Jag antar att de två, nej tre (Johan, Ulrika och Karolina), svenskar jag känner som bor utomlands uppmärksammar att det är val i Sverige i höst. Idag var första dagen som ni utlandssvenskar får rösta. Gör det! Att använda sin demokratiska rättighet till att välja i vilken riktning man vill att samhället ska gå, är, tycker jag, inte bara en rättighet utan också en skyldighet! Den som inte röstar eller inte bryr sig om att ta reda på vad partierna egentligen står för i olika frågor, är inte bättre än en hund. Hundar är underbara, men de får inte rösta. Och kvinnor fick det inte heller, för inte så värst länge sedan. Använd den rättigheten till att välja rätt.

DN skriver (och på sidan finns också information om hur man går till väga):

-Vi har skickat ut utlandsröstkort och material för brevröstning till 132 777 personer, alla utlandssvenskar som har en adress hos folkbokföringen i Sverige, säger Helena Ihrstedt, informatör på Valmyndigheten.

Är det något särskilt utlandssvenskarna ska tänka på när de röstar?
– Man ska följa instruktionerna noga. Gör man inte det blir rösten underkänd. Man kanske glömmer att klistra igen ytterkuvertet, struntar i att det är två vittnen som krävs, då går det inte, säger Helena Ihrstedt.


Här kan man läsa kortfattat vilka frågor de olika partierna främst vill driva, och många sajter har nån variant av partikoll, där man alltså får svara på frågor om sakfrågorna, och så får man reda på vilket parti som står närmast ens egna åsikter. Det är nästan så jag tycker det skulle vara obligatoriskt att göra ett sånt innan man röstar, så man åtminstone har nån sorts hum om vad man röstar på innan man röstar.

Och förresten kan jag skryta med att partikollen pekar exakt på vad jag trodde, när det gäller mina egna åsikter. Så mer koll än vad jag har krävs inte. Det är inget storverk att bli så pass politiskt insatt att man kan rösta med gott samvete.


Jag är förresten inte säker på att jag fick lov att använda ovanstående foto, men det kommer hursomhelst härifrån.

Inga kommentarer: