Osmaklig tanke

Såg den här bilden i DN.
Flyktingar väntar på mat i ett läger utanför Thatta.

Rubriken lydde: Hjälpen börjar avta. Åtta miljoner behöver fortfarande hjälp.

Åtta miljoner människor! Som jag inte har skänkt mer än en liten liten tanke i förra veckan när det stod nåt om det i tidningarna och som jag nu har glömt vad det var. Åtta miljoner människor som jag (tydligen) inte bryr mig det minsta om.

Nederst kunde man klicka i:
Har du bidragit till katastrofhjälpen i Pakistan? Ja (14%), Nej (78%), eller Jag ska (8%).

Pinsamt nog kunde jag inte riktigt säga vad det gällde. Var det översvämning eller jordbävning som var problemet?

Riktigt pinsamt var det när jag tänkte: "De har ju i alla fall underbara färger på sina kläder." Lågvattenmärke.

Har nu gett pengar till en humanitär fond som jag litar på. Känner mig som en katolik som har köpt ett avlatsbrev. Jag kanske måste be några Hail Mary också, så hjärtat hänger med, inte bara köpa min förlåtelse.

Inga kommentarer: