Gammal kristallkrona

Jag är så rådvill. Har ju en guldig krona från IKEA i taket i vardagsrummet. Lite outdated och lite kal.

Så har jag en omodern kristallkrona, också i "guld", som jag köpte på loppis för 400:-. Har nu satt på de lösa kristallerna men det saknas ändå några. Det kan man nog fissla till så det inte skriker "fattas", typ böja de intilliggande lite mot hålet, ni fattar.



Men jag är varken nöjd med IKEA-lampan eller kristallkronan. Egentligen vill jag pimpa IKEA-lampan med massa kristaller så den blir personlig och modern och världens blickfång. Men jag vet inte om jag har varken ork eller förmåga.




Här har nån tänkt rätt men inte fått till det ändå. Skulle målat mässingen vit!


IKEA:s "kristallkrona". Kan inspirera till kristallhäng. 





Allt i vitt. Vackra former, men lite för oortodoxt för mig.



Now we're talking. Men problemet är att min IKEA-krona inte ser nåt ut som den här.


Satt igår och googlade på chandelier och DIY och outdated och revamp, i all oändlighet. Nån djärv person har typ doppat en hel kristallkrona i vitt gummi. Kristaller och allt. Är inte riktigt såld på den idén, eller ens helvit färg. Och hade kristallkronan varit mer en krona med armar osv, hade det varit lättare att få den att se modern ut, genom att måla basen vit. Men den är ju mer en plafondtyp. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Måla det guldiga vitt och call it a day? Börja dismantle it och använda kristallerna från den för att pimpa IKEA-kronan, som jag då först måste måla vit, också? De där DIY-bloggarna verkar som om de gör ett sånt här projekt på en förmiddag (och så målar de en loppisbyrå på eftermiddagen, och bloggar om alltihop på kvällen...). Själv tycker jag det verkar väldigt omständligt. Jag gillar att vara kreativ och arbeta med händerna, men jag är bara för trött. Om orken knappt räcker till att laga middag, då är man inte så smart om man ger sig på ett mångtimmarsprojekt. Kanske ska tvätta lakan istället? De luktar zoo, som M sa en gång.

*****

Saken har fått sin definitiva lösning. Kontakten saknar ett tredje hål mittemot de två hanarna, som lamphålet i taket har. Måste man byta kontakt också så lessnar jag -- "där dog den". Nu säljer jag den på Blocket. Försöker sälja...

3 kommentarer:

AL sa...

tror jag såg den perfekta idën till din lampa men måste leta lite för att hitta den igen. återkommer.

Anonym sa...

Hej! Vet inte om denna blogg fortfarande används!? Men gör ett försök. Du har en bild på en vit kristallkrona här ovanför med svart bakgrund. Du skrev bl.a att den var för oortodox för dig... I vilket fall så undrar jag om du vet var man kan köpa den?? Såg den i Ullared igår men fanns bara i svart, men tyckte att den var såå fin....

Anja Olergård sa...

Tyvärr! Har bara hittat bilden nånstans på internet, men inte noterat var jag hittade den. Sorry!