Måste nog åka till Venedig

SvD:s resesajt har Venedig-guide. Burano-spetsar, Murano-glas, smala gränder med skickliga gondoljärer. Jag måste nog åka dit. Venedig är väl ett turisthål om det nånsin fanns ett, men det gör liksom inget. Jag frågar bara efter kommissarie Brunetti, så tar han mig med runt. Om han inte är hemma på lunch och dricker grappa och äter risotto som Paula lagat medan hon diskuterat engelsk litteratur eller upprörts över något orättvist. Kanske får jag också lov att träffa greven. Han vet allt, i alla fall om Venedigs invånare.

Jag skulle ha kameran i högsta hugg, men bli väldigt besviken över att aldrig träffa il commissario i verkligheten. Men vara desto gladare över min förälskelse i Venedig. "Till Markusplatsen, per favore. Ta vägen under Rialto-bron, det gör inget att det är högvatten.".

Inga kommentarer: