Rosa vardagsrum

Jag har äntligen sålt den blåa soffan. En handikappad tjej som skulle flytta hemifrån till sitt första gruppboende (eller vad det heter om man har egen lägenhet fast med folk i närheten) ville gärna ha en blå soffa, och blev hemskt nöjd med gardinerna, pläden och kudden med latinsk text som följde med på köpet. Jag blev hemskt nöjd med att kunna se vardagsrumsgolvet igen, fast det var rätt trevligt med så många sittplatser. Men det var ett fasligt elände att den gick för ynka 600 spänn!

Men ändå. Så nu har vi en beige soffa, beigea fåtöljer, beige tapet, rosa kinamatta. Given häst, och allt det där. Så vad gör man? Det är i alla fall luftigare och lättare än förut, och det var ju målet.

Jag har funderat länge på hur man ska få rosa att se trevligt ut. Jag är liksom för gammal och osentimental för rosa, och Mikael är för lite tjej för rosa. Har en folder i Bilder som heter Rosa matta och som innehåller typ hundra bilder i olika färgkonstellationer:

Rosa och brunt, logiskt eftersom vi har mörkt trä i vardagsrummet. Milt å gulligt.

Eller rosa med grönt, lindblomgsgrönt eller äpplegrönt kanske? Lite mer liv i.

Eller med inslag av turkos också? Då blir det allt mindre rosa.



Vad sägs om rosa, orange, korall och lila??? Riktigt häftigt. Absolut inte mesrosa i alla fall:

Fast egentligen är ju min favoritfärg magenta, så visste borde jag använda den?

Och så började jag tänka på min brudbukett: Rosa, cerise, lila, grönt. Vill jag ha ett vardagsrum som min brudbukett?

SJÄLVKLART! Och om det inte blir för tjejigt så gör jag bara så utan att fråga Mikael.

----------------------

Vardagsrum, del 2:

Var på ICA Maxi härom dagen. Vi delade upp oss så Mikael tog en vagn till maten och jag en vagn till "annat". Jag gick omkring och kollade på korgar (att ha alla makter i på hyllan under soffbordet, fast jag hittade ingen bra), musmatta (fanns inte) och diverse inredningsdetaljer. Jag hittade sammetskuddar och sidenkuddar, innerkuddar, gardiner och plasthydrangea. Så nu har jag ett vardagsrum i molnigt varmbeige med toner av rosa, cerise, magenta och grönt. Precis som jag ville. Och från ICA! Det trodde man inte. Supersmidigt för en invalid som jag.

Hur det ser ut? Görsnyggt :) Mikaels shorts och badbyxor ligger däremot i gungstolen tillsammans med en hög med papper. Det ligger en slips och en t-shirt på den andra fåtöljen, och en kristallkrona på golvet (den är helt och hållet mitt fel), och jag orkar inte städa undan det, så jag tar inget kort just nu. Men gör jag det inte nu kommer det väl aldrig att bli av. Vi får se.

Nu återstår bara att pimpa kuddarna lite. Hade tänkt att ha virkade blommor i ena hörnet av den benvita kudden, skira tygblommor på nån av de rosa, och gröna pärlor på den gröna. Men plötsligt hittar jag inte alla pärlorna jag köpte inför bröllopet. Jag skulle haft dem till alla möjliga projekt som jag aldrig orkade med, men det var inte meningen att de skulle komma bort? Jag har ju några perfekta gröna pärlor till den gröna kudden?!

Fast det kanske är lika bra. Blommor och pärlor på kuddarna kanske ger Mikael hosta, krupp eller rentav gammal hederlig pärlfobi (som vad jag vet det inte finns nån som helst behandling mot!). Oh well. Han tycker nog till och med att plain prydnadskuddar är på gränsen. De har ju 99% form och 1% funktion. Men härom dagen tog han en av plädarna och använde den som huvudkudde på fåtöljen. Jag ville inte förstöra det bräckliga ögonblicket så jag påpekade inte nåt om hur bra det är med plädar och prydnadskuddar. Vi får ta en sak i sänder. Men vi ska nog få över honom på vår sida, tror jag. Eventuellt. Kanske med hjälp av nåt ätbart.

Hejhej!

Inga kommentarer: