Skåneskytten

Att man vill döda utlänningar kan jag naturligtvis förstå (dagens ironi).

Vad jag inte kan förstå är var man sätter gränsen. Vilka är utlänningar? Och hur ser man det på dem?

Folk från Somalia brukar man känna igen, men hur är det med danskarna? Hur vet "lasermannen nr 2" om nån är dansk? Eller norsk. Jo, det ser man ju på lusekoftan såklart. Men dansk? Kanske på att de har mer designade kläder. Om de öppnar munnen blir det ju självklart. Men å andra sidan, en gammal skåning som hållit sig socialt obefläckad av världen låter också rätt grötig, rentav obegriplig. Ska han också dö? I så fall tycker jag vi kan börja skjuta boråsare också. Trots att jag trivdes där i många år är dialekten rätt ful. Eller är det inte dialekten/språket det hänger på? Det kanske är utseendet? Men jag har brunt hår och bruna ögon. Fast jag är svensk i så många generationer som finns framsläktforskade. Och har svenskt pass med födelseort V Frölunda som bevis.

Men då har vi ju svågern Rob. McKnight är inte så svenskt. Och även om han kan skämta på skånska är han helt klart född i Afrika. Det borde väl räknas som en dödsdom om nåt? Han har bruna ögon och brunt hör (svart, nästan, rentav!) men räknas som vit, fast han har väldigt brun mage. Får han leva eller? Han är i alla fall kristen, om det spelar nån roll. Muslimer måste väl skjutas?

Jag är mycket förvirrad. Nån ordning på skjutandet måste det ju vara. Vem bestämmer? Och enligt vilka regler???

Inga kommentarer: