Upprörd och skrämd

Legitimerade psykologen och psykoterapeuten Liria Ortiz svarar på frågor i DN. (Jag länkar inte när jag kritiserar.)

Citat:
"Jag brukar säga till mina klienter att när man känner att det inte finns något att lägga i partners pluskonto är det dags att lämna relationen."

En del av det andra hon sa i svaret som jag läste idag var bra, men jag tappar bara all tilliten till en människa som ser så krasst på det förhållande som är samhällets grundval; man och kvinna, mamma och pappa; familjen. Jag förstår faktiskt inte hur nån kan leva kvar i ett förhållande om man ska lämna det när det inte går att lägga nåt i partnerns pluskonto. Det händer ju superfort! Det räcker att man är på dåligt humör själv, inte orkar vara den storsinta, och så uppvisar mannen bevis på hur liten hans hjärna är. Då kan man inte lägga något i partnerns pluskonto. Jag har själv känt så en eller ett par gånger. Ska man lämna honom då? Vad hände med for better or worse?

Just det, folk bor bara sambo, de har aldrig lovat nåt.

Ja, men stick då. Jag ville ändå köpa ny soffa.

Inga kommentarer: