Man vet att man är nörd när...

... man beskriver "rost" med "järnoxid" och laget gissar rätt på en halv sekund. (Det visar för övrigt på att både beskrivaren och lagkamraterna är lika nördiga.)

Men för all jämlikhets skull ska jag nu visa vilken nörd jag är!

Läste en artikel om kommatecken, också på Blood Red Pencil, och jag blev nästan lite varm om kinderna av upphetsning av det här:

The serial (or "Oxford") comma (the comma before "and") is not compulsory, but it does help to avoid ambiguity, such as in the infamous example:
I'd like to thank my parents, Ayn Rand and God.

Det står för övrigt om de olika kommatecknen Listing Commas, Joining Commas, Gapping Commas, and Bracketing Commas. (Märkte ni att jag använde ett listing comma i uppräkningen av olika commas? Nästan för nördigt för att påpekas...) Ni kan läsa hela kommainlägget här.

Sen finns ju den roliga historien som är en hel boktitel: Eats, shoots, and leaves. Den handlar om en panda och att den äter skott och löv; shoots and leaves. Sätter man in ett komma för mycket blir det ju istället underbart bisarrt: the panda eats, shoots, and leaves -- äter, skjuter och går.

Jäpp, jag är nörd. Av bästa sorten.

Inga kommentarer: