Fotat maten igen

Visserligen blev maten inte klar förrän vid åtta, men vi kan ju låtsas att vi är italienare:

Använde min nya ugnstermometer och helstekte en kotlettradbit som Mikael köpt för 49:-. Satte den för säkerhets skull på 75, men jag tror 72 hade räckt. Får prova ett par gånger. Till det slängde jag in några skalade potatisar med salt och peppar i ett ugnsfast fat, och stekte bägge på samma gång i ugnen. Sen kokade vi upp några herrgårdsgrönsaker och till allt detta åt vi blue cheese-sås, vilket jag inte gillar så mycket, men om man tog väldigt lite var det en välkommen smakbrytning. Såsen var lite jobbig att göra -- mosa osten, försöka blanda den med crème fraiche och sen späda med mjölk till någorlunda såsig kvalitet. Men annars skötte sig nästan maten själv! Och det var så gott och lyxigt med ugnspotatis på en vanlig torsdag.


Före det hade vi bägge varit och "tolkat" -- jag hade bara hållit inledningsbön men Mikael fick huvudtalet, som han alltid får på KUV-utsändningarna. Det är inte att tolka, utan bara att läsa innantill och kolla hastigheten mot talarens, eftersom det inte är liveutsänt. Men det jag skulle säga om det var att jag vurpade igen på väg därifrån! Den här gången rev jag knät och ramlade på höften/baken, men jag fick nästan inte ont nu heller. Nån ängel går och vaktar mig, tror jag! Och de där stövlarna som ser så gummiaktiga och robusta ut på undersidan verkar snarare vara skridskor. Undrar om man skulle sälla sig till den medelålders kvinnans skara och skaffa broddar :) (OBS att jag satte smiley istället för frågetecken...)

Inga kommentarer: