Misslyckad middag

Igår var jag däckad och fick hem en pizza. Jag tror bara jag har lagat middag en enda gång den här veckan. Så skulle jag försöka idag, efter att ha vilat mig i en timme. Hade fina fläskkarrébitar och kokade ris till (latmansmat som jag är glad för!) och nyköpta frysta bönor. Så tänkte jag puffa upp maten (eller mitt ego, vet inte vilket egentligen) med en rosépepparsås. Trodde det skulle bli ungefär som grönpepparsås, fast med en annan smak. Men det blev såååå misslyckat. Hade läst en handfull recept på nätet, så jag var rätt säker på min sak när jag gjorde såsen, men det floppade som sagt. Pepparn (som inte ens tycks vara peppar, enligt vad Mikael läste på burken) var svår att krossa och man skulle ha silat såsen. Sen smakade det inte peppar, så såsens enda smak när den var klar var av en matsked chilisås som jag hävt i. Tänk er söt ketchupsås... Det åtgärdades visserligen med mer rosépeppar och en handfull andra kryddor. Efter mera salt, vitpeppar, pepparblandning, chilipulver och en eller två saker till som jag har glömt nu så smakade såsen visserligen inte chilisås längre, men då plötsligt smakade det för mycket rosépeppar. Och så har man skickat Mikael att köpa inte bara rosépeppar utan kalvfond, och så smakar det värre än något jag lagat på länge. Trist. Är verkligen ingen matbloggare idag. Och eftersom jag inte tyckte om middagen är jag grymt sugen på glass nu. Vi har i frysen och jag kommer nog inte att kunna stå emot den krämiga chokladglassen.

Inga kommentarer: