Bok-incurvata

Senast lästa: Ingen aning. Antagligen en Guillou som jag inte tyckte var värdelös, men jag kommer inte ihåg vilken.
Senast köpta bok: Ni tror jag kommer ihåg det?
Senast lånade bok: Den jag läser nu. Minns ju inte ens vad den heter! Jo, Hypnotisören av Kepler.
Senast fådda bok: En kyrkbok och en LCHF-bok av mamma.
Favoritbokhandel: Foyles, Charing Cross Road. 7 våningar. Bara billiga böcker, inget lulllull.
Favoritbibliotek: Universitetsbiblioteket vid Humanisten vid Göteborgs universitet. Bara man går därinne känner man sig smart. Nej, jag ändrar mig. Det närmaste såklart, Västerhaninge bibliotek!
Antal lånekort: Tre, om jag inte slängt mina universitetslånekort. Haninge kommun, Gbg universitet, Högskolan i Borås
Använder som bokmärke: Helst ett dubbelvikt papper så jag kan skriva upp vad karaktärerna heter annars glömmer jag det.
Favoritfärg på bok: Huh? Det bryr jag mig faktiskt inte om.
Favoritmat/snack vid läsning: Inget. Hatar smulor i sängen (se nedan) 
och det mesta kletar på fingrarna. Det är helgerån att kladda ner en bok.
Favoritdryck vid läsning: (Se nedan igen). Nej vet ni vad, jag dricker inte i sängen.
Favoritställe att läsa på: Sängen, nämligen.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Ärligt talat förstår jag inte frågan. Menar ni vilken sida jag är på i boken jag läser? Varför är det intressant? Jag orkar inte resa på mig och kolla.
Den här boken köper jag till en förälder: Vilken som helst som verkar bra. Som de kan gilla.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Vilken som helst som verkar bra. Som hon kan gilla.
Den här boken köper jag till en partner: Vilken som helst som verkar bra. Som han kan gilla.
Favoritgenre: Deckare, engelska klassiker, kyrkböcker
Favoritformat: Biblioteksbok. Luktar gott, stor text och man måste inte hålla sidorna så hårt för att de inte ska slå ihop.
Författarfavorit: Jane Austen. När kommer hon ut med nästa?
Den tjockaste bok jag läst: Fire of the Covenant kanske?
Den tunnaste bok jag läst: Totte badar.
Favoritljud när du läser: Inget alls. Är så korkad nuförtiden att jag inte kan göra två saker på en gång. Möjligtvis kan jag lyssna på regn medan jag läser.
Favorittidning: Oj. Jag är lätt-tröttad, så jag varierar helst. Språk, Martha och Allt i hemmet, ett par nummer åt gången?
Prenumererar på: Just nu Språk, Vi läser, Modern Psykologi (eller nåt sånt), Det Bästa, Resemagasinet. Men bara ett par nummer var. Men det är ändå lyxigt!
Favoritbokblogg: Har för många att välja mellan för att nämna bara en. Men en som är unik i sin kategori (?) och intressant och konstig på samma gång är Writer's Forensics Blog. Inlägg som typ handlar om: Ifall nån dog såhär, vad skulle hända i kroppen eller Är det här mordscenariot rimligt och varför/inte?
Min sämsta läsning någonsin: Nån sån där Twilight-bok.
Mitt bästa bokminne: När jag läste en för övrigt småporrig och totalkonstig bok av nån ung andra generationens pakistanier i London som jag har glömt av namnet på -- var det Hanif Kureishi? -- på B-nivån i engelska och det där med litteraturanalys plötsligt gick upp som ett ljus för mig och blev min största intellektuella kärlek i livet.
Senaste bokfyndet: Vet inte, men det tydligaste minnet var nån gång i London när jag köpte på mig massa böcker för ett pund. De var så vackra, de där klassiska pocketarna i beige, men nu har jag gjort mig av med de flesta. Plats för Mikael är egentligen bättre.
Senaste impulsköpta bok: Senaste vet jag inte, men mitt roligaste minne -- fast som jag inte minns -- är när jag kom fram till Turkiet och hittade en pocketbok av Camilla Läckberg i min väska. Mikael sa att jag hade köpt den på Arlanda. Får som sagt minnesluckor av mina sömnpiller. Kommer för övrigt inte ihåg nåt från Arlanda. Och nu har jag läst Läckberg och glömt den också :)
En bra bok att ge bort: Mormons bok
Bokgenre som jag undviker: Fantasy. Inte av princip utan jag vet nog bara inte vad man ska läsa för att det ska vara bra.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Försöker sälja dem på Blocket eller Tradera. Lyckas sådär. Fast som princip har jag egentligen att man ska behålla alla sina böcker och bara skaffa större lägenhet. Det är trist att inte leva som man lär.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Jag håller absolut ingen koll! Jag är senil och brukar inte vara helt säker på om jag läst en bok förrän jag har läst blurben på baksidan. Och inte ens då vet jag 100%.
Så här sorterar jag min bokhylla: Skulle vilja ha den sorterad i färg. Gjorde det inför lägenhetsvisningen i Borås och det blev konst av böckerna. Gillar att inte bara innehållet i dem är vackert utan också att utsidan bidrar till rummets skönhet. Annars sorterar jag efter kategori och bokstavsordning, men nu står böckerna bara där Mikael (snällis) ställde dem när han packade upp mina flyttlådor för typ tre år sen.
Nästa bok jag ska läsa: Jag ska börja om på den där Hypnotisören. Har läst kanske 20-50 sidor men det var nog för en vecka sen och jag har ingen aning om vad den handlar om längre. Så jag ska börja om.



P.S. Jag måste lägga till en sak, om det inte har framkommit. Böcker är mina bästa vänner. Men jag är lite ledsen för att jag bara kommer ihåg boktitlar och till och med författarnamn ytterst sporadiskt. Svårt till exempel att jämföra Nesbö och Holt om man inte har nån aning om ifall man läst varken eller, fast jag är säker på att jag har det. Men jag läser ändå, för stundens njutning är trots allt en stundens njutning även utan ett längre perspektiv. Läs mer!

3 kommentarer:

Marie K sa...

Fantasy rules!

Prova Sagan om Paksenarrion av Elizabeth Moon. Finns på biblioteket. T o m min mor som inte brukar läsa fantasy har läst och älskat den.

Give it a try!

Marie K

AL sa...

Oj, nu måste jag gå och lägga mig och vila. Det var långt och incurvatiskt så det förslår. Varför hoppar du inte över att klistra in de frågor du inte har ngt svar på? Jag känner att jag läst massor men hälften var ju bara om att du inte mindes.Den andra halvan om bokfynd, läckberg och 7 våningar böcekr var å andra sidan underhållande. Om jag minns rätt. Jag vet inte så noga, jag är lite senil.

Anja Olergård sa...

@AL: Jag kom ärligt talat inte på det! Är så van att man måste skriva nåt på alla frågor i ett prov. Men det är klart -- det är ju JAG som bestämmer! Senil, sa vi ja.