Vansinnigt äckligt!!

Rätt nöjd med de tjocka revbenen jag lagade idag. Man skulle typ ha marinerat dem i två dygn och kokat dem först och sen låtit det svalna i skyn, men jag stoppade in dem i ugnen och det tog en dryg timme för nästan två kilo (vilket var lite för lite för 5 vuxna). Stoppade i ugnstermometern för säkerhets skull. 73 blev lagom som vanligt, när vi gör fläsk.

Kan aldrig återskapa såsen jag hällde på köttet dock. Chilisås, tomatsås, citronsaft, honung, senap, kalvfond, farinsocker, kryddor (varav den enda jag minns var kanel!) och kanske några saker till blandades, marinerade bara en halvtimme, och sen hällde jag över resterna över köttet i ugnsformen. Det var spännande! Och det blev gott.


Men den goda smaken och det goda minnet försvann när jag läste ikapp mig på några matbloggar ikväll. Den bruna maten var idag värre än vanligt med grisaknorrar! Fy vad äckligt det både låter och ser ut!!!



Då tar jag hellre Lata mammans Pannacotta med flädermarinerade hallon.

Inga kommentarer: