Vigseln, mottagningen osv

Vaknade när vigseln redan var över, så jag har kollat på valda delar på video och bild och ord. Här kommer min högst subjektiva rapport:


Vigseln
Det tog tydligen tre minuter för Kate att gå fram till altaret. Tre minuter?!? Stor kyrka...


När Kate och hennes pappa väl kom fram fick bruden en komplimang av sin man, som sedan lär ska ha vänt sig till svärfar, och enligt tidningen The Suns läppläsare (!), John Cassidy, skämtat: Jag som trodde det här bara skulle vara en liten familjetillställning.


Annars var det löften, förstulna blickar, famlande med ring, ja allt som är brukligt på ett bröllop hände även här. Kanske också för många och långa böner och psalmer. Körsång och fanfarer, läste jag, och hela kalaset tog två timmar! Men de ser i alla fall glada ut nedan.








Efteråt
Sen åkte de vagn från Westminister abbey till Buckingham Palace och vinkade åt folk. 




Sen kom de ut på balkongen och vinkade mera och pussades, två gånger. Fast den första gången var en vanlig alltför kysk royalty kiss. Den andra var mer som ett förälskat par. Tycker jag. Och på bilden förevigas även nån 3-årig brudnäbb som visst inte gillade folkets jubel.




Nästa punkt på programmet var en mottagning på slottet för 650 av de 1900 gästerna i kyrkan. Drottningen bjöd på bröllopsfrukost (mitt på dagen???) med champagne, snittar och brittiska rätter på buffén. Såg på TV förut att 24 kockar gjorde 15 000 snittar. Fast jag förstår inte, det blir ju 23 st per person??? Det är klart, om man ska ha några sorter att välja mellan, kunna ta fler av sin favorit, och sen ha några som är till efterrätt, så är väl 15 000 ett antal så gott som något annat... 



Och så har de en tårta på åtta våningar. Till frukost :)


Klockan 16.30 lämnade brudparet mottagningen i pappsens blå Aston Martin. De skulle freshen up. Ikväll står nämligen prins Charles värd för ett stort cocktailparty med middag och dans för 300 gäster. Han har bjudit in 100 personer och brudparet har bjudit in 100 vardera. Nu är klockan 22:22 och jag har inte sett några foton på gäster i långklänning. Jag fruktar att vi inte får några. I så fall klassar jag det här bröllopet som LURENDREJERI! Inga aftonklänningar? Vem hänger med och gör uppror?

Fast det är klart, ett lunchbröllop på en fredag, det kunde man ju ha räknat ut. Grr.

Inga kommentarer: