Bra och dåliga böcker

Läser nu en bok av Colleen McCollough (ja, hon som skrev Törnfåglarna) som faktiskt inte är särskilt bra, men som ändå är bra. Låt mig förklara: Boken är välskriven rent tekniskt och har därför ett visst läsvärde, även om jag inte precis kan påstå att händelserna normalt sett skulle intressera mig. Det handlar om en ung kvinna i 60-talets Sydney, som flyttar hemifrån och blir älskarinna. Men som sagt, boken är ändå bra och fänglande på grund av författarens skicklighet.

Det tycker jag är spännande: att hantverket utförs så bra att ett ämne jag inte är intresserad av ändå fångar mig.

Och förresten heter boken Flickan utan röst. Och en lite konstig sak är att halva boken har gått och ännu har inte det inträffat som står på baksidan att boken handlar om. Ja ja. Men den är ändå bra.

Inga kommentarer: