Är så grymt stolt!!!

Min dator (som är Mikaels gamla) har funkat bra, men så fort jag fick den började fläkten låta jämt och den var jätteupptagen fast den inte gjorde nåt alls. Och för ett tag sen började jag få blue screen of death när jag gick in på helt normala sajter som Zappos och Brandos (som jag inte vågat besöka sen dess). Jag visste att det var nåt lurt, men jag tänkte att så länge den gör vad den ska så får det vara så.

Men sen fick jag en rejäl rensning utförd och massa program som jag inte behöver men som Mikael använde i arbetet, togs bort. Fläkten lät mindre!

Det blev dock en negativ om än yttepytteliten följd som har stört mig i några dagar. Vista-temat försvann och bara Windows Classic fanns kvar. Den har man tröttnat på för många många år sen. Och trots att jag inte riktigt kan se fördelen med att överdelen av fönstren är genomskinliga, så gillar jag ändå det där runda, moderna. Så jag har försökt att lösa det här problemet själv.

Först försökte jag ändra det i kontrollpanelen, starta om datorn, men det fanns inget vistatema. Lyckades hitta andra vistateman på nätet, men kände mig inte riktigt komfortabel med att ladda ner nåt icke-windows när jag inte har nån aning om vad som är fuffens och inte. Och dessutom var det ju bara gamla vanliga vistatemat jag ville ha, inte nåt flashy vistakompatibelt tema.

Blev som min syster i trafiken när jag hittade en sajt med teman och förklaringar om hur man fixade vistatema till XP och laddade hem de andra temana. En del (diverse icke-västerlänningar lät det på på namnen) skrev bara typ: "I love this themes. Give it to me!" Och så fanns nedladdningsinstruktionerna överst på sidan... Vissa skrev bara typ: "Det funkar inte. Säg varför." Som om det var nån helpdesk eller så. Och "som min syster i trafiken" betyder att jag nåddes av viss upprördhet när folk betedde sig som idioter.

Men jag fortsatte. Läste lite allt möjligt om Aero. Insåg sen att tema-filerna finns på ett ställe på datorn, men attdet ställe som den letade på när jag försökte byta tema var ett helt annat ställe. Så det ändrade jag manuellt. Men ändå gick det inte att välja nåt med Aero. Å, vad jag har startat om datorn, surfat och läst på alla möjliga och omöjliga sajter. Men Windows själva förklarar bara det självklara -- hur man öppnar kontrollpanelen och klickar si och så för att byta. När det inte går att byta till nåt så har de ingen förklaring.

Men till slut kom jag så långt att jag hittade Aero via kontrollpanelen, men den gick inte att välja, för tematjänsten kördes inte. Aha, tänkte jag. Jag mindes att jag hade klickat i saker från en lista som skulle startas automatiskt när jag satte på datorn. Tematjänsten måste ha varit där och att jag inte fattade vad det var och inte bockade i den. Trodde jag skulle lösa problemet! Kände mig mycket stolt! Gjort!

Men icke. Fick samma felmeddelande, och inga besked om hur jag skulle aktivera den där tematjänsten.

Så idag googlade jag på teman osv på svenska och hittade en sajt som hette Allt om windows, och som hade svenska, smarta personer som skrev om sina problem. Inga Give me! så långt ögat nådde. En skrev till och med hur han hade fått samma felmeddelande som jag, fast det hade stått nåt ytterligare om hur han skulle göra. Tänkte göra samma sak, men så läste jag lite längre ner på sidan. Där stod det hur man skulle öppna kommandokontrollen och skriva i nåt kommande där (fattar ni brudar hur modig jag är -- fast jag hade visat texten för Mikael och frågat om han trodde att jag skulle bränna upp datorn om jag gjorde så. Det trodde han inte.) Så jag gjorde det. Fick felmeddelande. Upptäckte att jag hade skrivit atart istället för start. Pinsamt! Nåt var det också med att jag måste ha rätt att ändra sånt, så M hjälpte mig att logga in på nåt annat sätt. Eller vad det var. Sen skrev jag texten från sidan EXAKT som den stod och jag fick besked om att det LYCKATS!

Gissa om jag startade om datorn kvickt, och nu kvittrar jag lovsånger till min egen ära! Jag är så glad och så stolt över att jag har lyckats hitta felet och fixa det. SJÄLV!!!!!!!!!!!!!

1 kommentar:

Gunilla sa...

Med Google och tålamod kan man lösa de flesta mysterier! Bra jobbat! Skam den som ger sig :) Dessutom helt rätt att inte nöja sig med XPs tema :)