Två sidor

Det mesta har två sidor, eller som Dr Phil brukar säga: Även den tunnaste pannkaka har två sidor (eller nåt liknande). Som jag skrev tidigare idag kan det vara svårt att se saker ut någon annans synvinkel. Mänskligt, eftersom man tänker sina tankar som följd av ens samlade erfarenheter i livet.

Och nu i helgen har det varit "jubileum" för nine-eleven. Jag är inte görintresserad, men har väl inte undkommit ett TV-program eller två om saken. Inga vansinnigheter som konspirationer eller så, bara vanliga enkla program om överlevande och brandmän osv.

Men detta fick mig att tänka på när det var debatt om man skulle bygga en moské vid Ground Zero.

Jag vet inte. Jag vet inte nog mycket om politik för att veta vad det "rätta" är i den situationen. Jag inser att det är en vacker gest mot muslimerna, särskilt med tanke på att islamiska terrorister inte är som de flesta muslimer lika lite som han Breivik är som de flesta kristna. En gest av förståelse, tolerans och religionsfrihet. Men å andra sidan inser jag också hur provocerande det kan uppfattas. Om det var min man som hade fått sätta livet till vet jag inte om jag hade velat ha en symbol för de ansvariga precis bredvid platsen där han hade dödats. Efter många många år, när sorgen inte är rå utan läkt, och kanske bara ett ärr återstår, då kanske jag kan tänka mig att det skulle kännas ok. Men bara kanske. Det är svårt att sätta sig in i.

För som sagt, jag vet inte nog mycket för att veta vilken agenda de olika åsiktslägren har. Och även om jag på den här bloggen ofta låtsas som om jag vet allt, så är okunskap något av det farligaste som finns. Att högröstad påstå saker man inte begriper sig på har aldrig varit en bra idé, ändå funkar det obehagligt många gånger.

Så jag ska fundera på om jag bara ska tycka saker jag begriper mig på på den här bloggen i fortsättningen.

--------------

Nu har jag tänkt efter. Om jag inte får tycka så blir det inte mycket till blogg. Men ni kan ju minnas det här inlägget, där jag faktiskt och med emfas påstår att jag inte vet allt, även om man kan tro det.

1 kommentar:

AL sa...

ja, förstår vad du menar. även om jag tror att de flesta muslimer skulle bli ledsna om en moské ansågs vara en symbol för de terrorister som orskader 9/11. Lika stötande som att säga att templet är symbol för Warren Jeffs!!!