Dagens politiska åsikt


Juholt-affären, eller Ljugholt, som jag såg på fejan idag, har jag såklart en åsikt om också. Eller många!

1) Ingen vettig människa, eller nej, låt mig rätta mig, ingen redbar människa söker bidrag utan att först ta reda på reglerna. Synnerligen inte en människa i det offentliga som vet att han kan granskas vilket ögonblick som helst.

2) Ingen vettig människa, eller nej, låt mig rätta mig, ingen tänkande människa skulle få för sig på fullt allvar tro att att ens nya flickvän, som i åratal (?) själv betalat sin lägenhet, nu plötsligt ska få bo gratis på statens bekostnad för att hon har en sambo. Synnerligen inte en människa i det offentliga som vet att han kan granskas vilket ögonblick som helst.

3) Ingen vettig människa, eller nej, låt mig rätta mig, ingen människa utan seriöst gudskomplex som blir varnad för/får det påpekat för sig att nåt är tveksamt i ens personliga ekonomi/de bidrag man uppbär tack vare egen ansökan, tror att man kan fortsätta som om inget har hänt. Synnerligen inte en människa i det offentliga som vet att han kan granskas vilket ögonblick som helst.

Min slutsats blir följande:

Antingen är Juholt morallös och har fuskat medvetet. "Går det så går det".
Antingen är Juholt så bakom flötet att han inte kan tänka som vanligt folk.
Antingen tror Juholt att han har särskilda rättigheter, privilegier, som varken vanligt folk har, eller ens som andra politiker tror att de har. Att han helt tror sig stå över rimlighet, moral och regler.

Vilket det än är, eller vilken sliskig blandning av ovanstående som nu är "sann", så kan jag inte begripa hur någon skulle varken vilja eller våga att den mannen skulle vara landets bokstavliga statsöverhuvud och ledare med yttersta ansvaret för statskassan.

Och på ett annat plan än mitt personliga, om ett parti sluter sig bakom och vill fortsätta stödja en sådan man som sin ledare, då tycker jag att det är så obehagligt att jag blir lite rädd. Det är inte ett sånt samhälle jag vill ha. Jag är inte så naiv att jag tror att alla människor följer reglerna utan många fuskar, men vi kan ju inte göra det till standarden, till det normala?! Oavsett om Juholt betalar tillbaka pengarna eller inte så har han ju försökt fuska. Om det lyckas eller inte är inte det primära. En ledare och politiker som försöker stjäla nåt han inte har rätt till är bara fel. En människa som försöker stjäla nåt han inte har rätt till är bara fel. Bara fel.

1 kommentar:

Marie sa...

Mycket klarsynt analys. Huvudet på spiken! Ingen av orsakerna till att han har gjort som han gjort gör det ok att han är en partiledare med möjlighet till makten i ett helt land. Och precis som du säger så är det skrämmande vad vi människor (sossarna) röstar fram...