60 lyckliga människor

Igår kom nyheten att regeringen i Norge, efter de två forskarnas framgångar med cancermedicinen Rituximab mot ME, beslutat öronmärka 2 miljoner NOK till fortsatta studier! (SerendipityCat rapporterar troget.) Det betyder att de har nog mycket forskningsmedel för att göra en dubbelblind placebostudie med 120 patienter och att flera forskningscenter ska delta i projektet som kan starta hösten 2012.

Det betyder att nästa höst kan 60 ME-sjuka förhoppningsvis (enligt förra studien i alla fall) bli friska.

Gissa om jag är avundsjuk. Vad mycket lättare det skulle vara att stå ut om man till exempel visste att vid nästa jul är jag symptomfri.

Symptomfri. Vilket ord! Tänk bara att vara lite mindre sjuk, som jag var för några år sen. Till och med det skulle vara fantastiskt. Men symptomfri?!?! Jag kan faktiskt inte ens föreställa mig det.

Nu ska jag gå och vila. Sov för lite inatt. Tog två timmar att orka resa mig ur sängen. Är lite sur nu. Är dessutom hungrig men för trött för att göra frukost. Fast jag måste. Sen går jag och lägger mig. Det ska bli underbart. Ligga ner i mjuk säng, ha det mörkt och tyst sånär som på skenet från adventsljusstaken i köksfönstret. Idag blir nog en morgonrocksdag. Och jag kan vara sur på att jag har en dålig dag eller drömma om Rituximab. Det är snart mitt favoritord.

1 kommentar:

AL sa...

Härligt med ett hoppfullt steg i rätt riktning!