Konstigaste frågan

Läste härom dagen (vill inte säga var, för det är så knäppt och personen borde skämmas men jag vill inte göra bort henne) hur nån frågade: "Får din man ha vilka kläder han vill på sig?"

Jag blev helt paff. Menar personen att det är normalt att bestämma över sin mans garderob? Att han får ha på sig vissa saker, men inte andra? Att man ska sätta ihop hans "outfits" åt honom?

Jag har inte ens slängt nåt av Mikaels "fula" plagg av misstag eller tvättat dem i 150 grader eller torktumlat dem till bebisstorlek. Blivit frestad, ja, men inte på allvar ens övervägt saken. När vi diskuterade kläder en gång sa jag däremot till honom en gång att en skjorta var rätt ful och dessutom synligt sliten på insidan av kragen, så jag tyckte den skulle väck. Men han kontrade med att det var den enda kortärmade skjorta han hade, så den hänger med.

Det är förstås INGEN som ser min käre make som får för sig att han är stylad av en modeintresserad person. Hans egen stil är bekväm med dragning åt det sportiga. Och om sanningen ska fram skulle jag tycka han var bra mycket snyggare i hottare kläder och mindre mage. Precis som jag själv! Men inte skulle jag förbjuda honom att ha vissa saker på sig? En vuxen människa, med egen vilja och egna åsikter och som tjänar pengar till familjens uppehälle? Bestämmer man över en sån?!?!?!?

Däremot har jag på kvinnligt sätt låtit honom förstå att jag tycker det är supergulligt av honom när han matchar slipsen till mina söndagskläder när vi går till kyrkan. Han har inget emot det, och tycker till och med att det är en lättnad, för då måste han inte välja slips själv.

Så, hur är det där ute i stugorna? Vem klär er man?

1 kommentar:

Monica sa...

Min man klär sig själv, och dessvärre klär han sig ungefär som min far. Betyder det att det är jag som omedvetet påverkat honom? Däremot har jag slängt sunkiga kläder utan att fråga. Jag har helt enkelt sagt: "Nu slänger jag den här sunkiga skjortan." Så så är det här hemma.