Utseende, Oscars

Jag har ju inte gjort nåt inlägg om Nobelklänningarna ännu, det vet jag nog. Och nu har det varit Oscars också, så jag måste lägga på ett kol!

Men man kan fråga sig om jag går modevärldens anorektiska ärenden när det är klänningarna jag bedömer både efter Nobelmiddagen och Oscarsgalan. Det borde ju finnas annat att fira och fokusera på efter de händelserna. Men tyvärr är det inte så roligt med ett inlägg om Meryl Streep och hur många Oscars hon har fått och vari hennes skådespelartalang ligger och blablabla. Nej, inte blablabla, men jag orkar inte prata om sånt. Roligare att prata om hennes klänning. Och det är ju väldigt tragiskt!

Så, Monnah, jag håller helt med dig i ditt upprop mot modevärlden. Men ändå väljer jag här att skriva om helt ytliga värden som kändisar i designerklänningar? Jag vet inte hur vi ska få ihop det.

Här kommer i alla fall mina helt subjektiva och irrelevanta åsikter om några av Oscarsgalans snackisar, vinnare och folk som borde byta stylister (och jo, den fulaste klänningen på Nobelfesten var skapad av Camilla Thulin. Det var som kejsarens nya kläder -- Annie Löf i prinsesstårtan, minns ni det? Annars kommer det nog ett Nobelklänningsinlägg, såsmåningom.)

(Nu var det ett par dar sen jag sparade bilderna så jag minns inte exakt, men jag fick dem antagligen från Expressen och/eller Aftonbladet.)
Penelope Cruz. Solklar 5:a. Snittet ser mer än skräddarsytt ut, tyget är så i tiden med släp å allt, färgen klär henne till max och en sån här normal men grymt vacker klänning på en kvinna med klass, det kan knappt slås. Det kan bara gå neråt efter detta.

Filmregissören Judd Apatow med sin skådespelande fru Leslie Mann. Okända för mig, men hon får 4+ för klänningen. Kul med glittret i mitten, modernt släp, klassisk marinblå mot den eleganta alabasterfärgade hyn som -- hrm -- många av oss välsignats med.

Ja, och den stackars kvinnan är väl bara "George Clooneys flickvän". Hon heter Stacey Keibler och har rätt fräck klänning, fast rosen var för mycket. 3+

Här får jag nästan moderskänslor! Lilla Kelly Osborne från det konstiga eller dysfunktionella hemmet. Kelly, som var rultig, men har lyckats klä sig som en av de bästa för sin figur. Hon ser fantastisk ut. Smal men rund istället för vass och sticksig (återkommer till det). En 3 + smäller jag till med! (Hur tänkte hon med farmorshåret?)

Gift med Colin Firth. Italienska. Heter till råga på allt Livia. Hon har snott mitt parallella önskeliv! Väskan är söt, klänningen kunde vart fin, men nu är den mest: Så synd, det som var så nära. Konstig bak, dålig passform över bysten, för mycket tyg i midjan. Det enda som är bra är färgen. 2.
P.S. Tydligen har Valentino gjort klänningen av återvunnen polyester från återvunna plastflaskor. Är inte säker på om klänningen blir vackrare av den vetskapen. Men tydligen har Mrs Firth åsikter!

Vet inte vem detta är (Louise Roe-G nåt blev bilden sparad som), men klänningen är genialisk! Gillar när de tänker annorlunda, när de klär på sig utan att bli töntiga. 5

Stackars Sandra Bullock. Hon borde byta stylist. Hon ser dubbelt så bred ut på överkroppen som på nederkroppen. Inte så klädsamt, ens för en sån fullträff i naturens genbank som Sandra Bullock. Enda positiva är det svartvita ihop med hennes hår och hy. 2

Octavia Spencer, Oscar för bästa kvinnliga biroll. Klänningen sitter som gjuten på henne och är väldigt smickrande. Men om nån hade passat släpet så att det låg lite bättre, även där fram, och hon hade haft lite blingarmband, då hade detta varit en solklar 5:a. Nu blir det 5 -

Amerikas mest övervärderade skådis, ihop med Sarah Jessica Parker, antar jag. Cameron Diaz har förvisso vältränade armar, men hon har för rak midja för att klänningen riktigt ska klä henne. Och ridbyxan ser säkert inte ut så om man klär henne i nåt bättre. Annars är ju det där som flödar ut från klänningen nederst modernt, och färgen också, men här har det handlat om att få en kändis i klänningen, inte hitta en klänning till Cameron. 3

En mycket bättre vinkel på Cameron. Och JLo kör med sin mest tilltalande sjöjungfrustil och djup urringning. Den var för övrigt Oscars snackis nr 2, eftersom folk påstod att hon hade gjort en nip-slip när hon gick upp på scenen. Men den klänningen är nog så tejpad att när den ska av ikväll får hon sig en bröstvaxning. Om en kändis visar vissa kroppsdelar så är det i regel mening. Annars tejpar och donar de nog alldeles enormt. JLo får 3+ för sin. Gillar inte de öppna armarna.

Och vem har sagt att hon ska stå som en brottare?
JLos bulle är däremot en lyckad klassiker. Hennes signum liksom. Klädsamt. Bara det inte blir Camilla Thulin över det...


Och se här hur grymt snygg Cameron Diaz var på Vanity Fairs efterfest! Inte lika röda mattan-aktig, men så mycket bättre på henne. 4-

Shailene Woodley. Vem? Coolaste 70-talsdressen med tydliga spår av Stjärnornas krig. Gillar verkligen. Nån kommenterade vad hon måste ha för religiösa normer som har nåt sånt på sig, men jag tycker man kan vara grymt snygg utan att visa allt. Så jag ger henne en 4:a.

Meryl Streep pussar Colin Firth. Du, bruden med guldlaméklänningen, get off my man! Du har din Oscar, jag har min Darcy. Och faktum är att klänningens snitt var rätt fint, men tyget var för tjockt så det såg lite otympligt ut. 3-

Berenice Bejo. Vem? Lite för ljusblå klänning till rött hår. Den kanske skulle varit vit. Då hade benvit varit snyggare. Snittet och allt påsytt pyssel är ju årets modell. 3+

Emma Stone gör en röd fullträff. Rosetten är djärv och i största laget för min smak, men den väger upp den fjäderaktiga nederdelen, så det är förmodligen rätt så. 5

Giulana Ransic (?) får 5 + av Aftonbladet. Jag håller inte med. Palmerna på axlarna och neråt är fula. Och så skulle den inte skurit in så vid knäna. Man har redan sett att hon har en smal figur. Färgen OK. 3

Glenn Close. Helt grym! Wow! 4 

Lite fjantig ståställning men framförallt ser det ut som om hon har för korta ben och lång överkropp. Men tanten är 61 och det är väl inte helt illa pinkat av en trähäst, som det ju heter, att se ut så då. Men 3

Jessica Chastain. Supercool till hennes röda hår, bra passform. Hon ser snygg ut, helt enkelt! 4

Snackis nr 1: Angelina Jolies ben, som redan har fått egen twitteradress. Jag älskar inte Angelina. Smala, anorektiska armar, så självmedveten, jag orkar inte ens klaga mer. Klänningen är cool med de geometriska formerna och sammeten, men slitsen kunde varit lite mindre förstasidesaspirerande. Men tyvärr måste jag ge den så mycket som en 3+:a. Armarna får däremot en 1:a. Fett är inte förbjudet, du vet. Lite fett brukar göra att människokroppen faktiskt ser vackrare ut än med skinn och ben bara. Men jag gillar som sagt inte henne. Eller hennes armar. Man kan nog råka skära sig på dem, om man håller sig för nära.

Judy Greer. Klänningen känns väldigt modern med flera olika inne-detaljer. Men det här var nåt av det fulaste på Oscarsgalan, tycker jag. 1

Kate Mara. Fin. Drömsk, trolsk, helt i tiden. Men den där så kallade ärmen ser inte helt användarvänlig ut. 4 -

Kelly Ripa. Cool sjömansdam. Bara inte nog spännande för mig. 3 +

Kristen Wiig. Lik Kate Maras, fast sämre. Underklädesvarning. 3

Lea Thompson. Gulligt med sjalen och allt. Genomtänkt men inte tråkigt. Min enda farhåga är att hon inte är gravid. För då har nån verkligen gjort bort sig som får henne att se gravid ut! 4 -

Melissa McCarthy. Jättebra färg, kul form på klänningen och bra detaljer. 4

Michelle Williams. Fröken Annorlunda. Kort hår, personlig klänning. Hon HAR ju i alla alla fall en egen stil. Och jag gillar klänningen med sina olika lager och strukturer. 3+

Milla Jovovic med en enorm axelvadd. Sättet hon står på gör förmodligen inte heller klänningen rättvisa. Men visst, vitt och kristallglitter, det är ju rätt i år. "Rätt". Så tröttsamt! 3+

Vi avslöjar inte namnet på kvällens fulaste klänning. Ljust turkos går bara inte. Det är passé att snörpa klänningen strax ovanför knäna, nä, jag orkar inte rada upp alla felen. 1

Natalie Portman bär en vintage Dior från 1954. Full pott. Fast minus på håret. Mesigt, inte nog festligt. Men ändå, 5.

Rooney Mara, aka Lisbeth Salander. Lite underlig klänning kanske, fast fallet i kjolen är snyggt.
Men här när man ser livet närmare så förstår man tanken med klänningen. Och då får den en 3.

Rose Byrne. Perfekt frisyr till klänningen. Ena axeln funkar! Och svarta paljetter funkar också! Och draperingen. 4

Väna Gwyneth Paltrow. Kanske lite i tanigaste laget, men supercoolt med en typ ärmlös kappa över de små ärmarna. Och hon ser ut att höra hemma i det skira, vita. Som om hon hade skapat trenden. 4

Virginia Madsen. Lila. Prassligt tyg. Vilken skärning. Litet släp. Jag får hjärtklappning. Tråkig säger säkert en del. Jag säger: Den visste var den satt. 5

3 kommentarer:

Monica sa...

Jag tycker Emma Stone var snyggast. För övrigt har jag ingenting att säga om utstyrslar som dessa, bara att jag själv skulle se väldigt fjompig ut i något liknande. Suck.

Anja Olergård sa...

Nä, vågat och övervågat är väl inte heller min stil. Men man kan ju låtsas att man ser ut som en liten vidja och skulle vara snygg i allt. Så låtsas jag jämt. Det blir bara så chockerande att ha speglar hemma, men annars så :å

AL sa...

Det här roade mig. Dessutom, för en gångs skull höll jag med om det mesta. Vem hade trott det?