Efterrätt

Om jag fullkomligt outar Bella, mitt italienskblodladearn, så har hon vid tillfälle verkligen vädjat till sin mor, med orden: I NEED chips. Men hennes mor går inte på den lätta att lämna maten och sen äta chips till middag.

Chips är inte middag, men det är tekniskt sett inte efterrätt heller. Jag tycker inte heller att en frukt är efterrätt, även om jag tycker att fruktsallad med grädde är efterrätt. Och om jag nu ska komplicera saken så har jag vid något enstaka skämmigt tillfälle faktiskt ätit chips till middag, fast det egentligen var en stor tallrik grönsaker och dip. Och lite chips vid sidan. Mikael har sagt att han inte tycker muffins är efterrätt. Kanske inte, om man bjuder hem fint folk, då kanske det måste vara i form av en tårta eller bakelse.

Hur som helst, vad betyder efterrätt för dig? 

Har du några minnen förbundna med någon efterrätt? 

Det har jag! Bara ett par stycken. Ett är hemmagjord prinsesstårta i Italien. Det går bara inte. Om grädden smakade grädde kunde man kanske komma undan med att resten inte smakar "rätt". Men jag lider med er svenskar i utlandet som inte har riktig grädde. Det som är så gott.

Ett annat efterrättsminne var en jul. Jag hade fått ME men hade inte fattat hur trög jag kan vara och hade därmed inte börjat dubbelkolla allting. Så jag bakade en citron- och marängpaj. Citronkrämen gör man med maizenamjöl, men jag tog potatismjöl. Eller kanske tvärtom :) Hur som helst blev det så stabbigt! Smaken var dock densamma. Sen måste jag ha bränt saker och så, men det minns jag inte.

Vad skulle vara lättast respektive svårast att avstå från? 

Lättast? Spettekaka :) 

Svårast? Allt med gluten! Man kan göra god glass utan socker, och chokladmousse och panna cotta, men jag är riktig svag för gluten.

Vad är en typisk efterrätt som du äter ofta? 

Glass kanske? Texas pecan har jag dille på nu.

Vad är din drömefterrätt?

Något kletigt, chokladigt? Älskar också brulepudding, morotskaka, citron- och marängpaj. Och hembakade bullar, försiktigt gräddade. Så de inte blir för mörka. Mmm.

Hur ofta äter du efterrätt? 

Jo, ser ni, jag minns inte det. Jag åt efterrätt idag, en pytteliten söt Ben & Jerry's-glass som Mikael köpt. Och igår åt jag också glass, fast faktiskt mest för att jag hade så ont i halsen.

Inga kommentarer: