J Crew Bubble Necklace

Jag läser inte så många svenska modebloggar -- rättelse, jag läser inga svenska modebloggar. Men jag läser någon amerikansk, av och till. Förut läste jag kanske fem som bloggade om "mormon modest fashion" (se några exempel här) men jag tröttnade. Dels var det inte riktigt min stil, dels käns det ibland lite för ytligt att fördjupa mig så i folks vardagsklädsel.

Pink Peonies, den jag kallade "någon amerikansk" ovan, älskade jag först när jag hittade den. Hennes klädstil är så mycket mer lik min än de flesta andra jag har hittat. Men så väger hon kanske hälften av vad jag gör, och har dessutom ofta rätt dyra kläder, följer för det tredje trenderna lite för slaviskt för min smak. Och för det fjärde tycker inte jag att hon alltid har "mormon modest" kläder på sig. Och så är det ju det där med att ägna sig åt det som verkligen är viktigt. Så just nu prenumererar jag inte på hennes blogginlägg, men kollar bloggen ibland ändå när jag inte har nåt att göra och måste ligga och vila mig.

Men hur som helst. Massa amerikanska bloggare har på sig detta halsband. Det är svindyrt men det finns såklart kopior på eBay.


Kopior, ja. Mikael är väldigt noga med att man inte ska köpa kopior. Han har ju levt på det han själv skapar (dataprogram är kanske inte kreativt på samma sätt som mode, men ändock är det ju nåt man själv har slitit med att tänka ut och göra och behöver få betalt för) och gillar inte att man "stjäl". Men jag hade aldrig köpt J Crews eget halsband, så de har inte förlorat några pengar på mig. Det är först när det finns en kopia som jag överhuvud taget funderar på att köpa nåt liknande.

Och är inte color blocking stöld av Piet Mondrians berömda målning från 1930?


Mondrian-inspirerade plagg finns det gott om. Dessa nedan från YSL och Nike har Mondrian med i namnet, så de har uppenbarligen velat återkoppla. Men Calvin Klein-klänningen i blåvitt, är den stöld av idé? Var går gränsen? Och flera personer kan ju få en bra idé, oberoende av varandra. Inte helt lätt, eller hur.



 

Inga kommentarer: