33 eller 70

Härom dagen stod det att 33 personer hade dött i Sandy i USA. Sen fanns det typ fem features nedanför. Låååååångt nedanför stod det att 70 personer mist livet i Haiti. Minns också ordet svält i sammanhanget.

Folket i Haiti är inte mindre värda att rapporteras om. Varför får USA sånt stort utrymme? Min bror bor i New Jersey och har mig veterligen inte fått strömmen tillbaka. Och rent politiskt är jag varken USA-hatare eller USA-älskare. Det är bara sorgligt att hälften så många döda är dubbelt så viktiga som dubbelt så många döda på ett annat ställe.

Påminner mig om tsunamin i Thailand. Visst var det inte ens Thailand som drabbades värst, men eftersom det var där turisterna var, så var det det som media fokuserade sig på.

Och självklart är Robs död tusen gånger värre för mig än när en okänd människa besörjs i Mitt i Haninge.

Men vi måste låta tanken på den verkliga människan röra oss till medkänsla, var hon än bor, vem hon tror på, vad hon äter, eller inte har att äta. Osv.

Hur gör man för att sovra i media så att ens världsbild är rättvis? Jag har inte svaret, men det inbegriper alldeles säkert uppmärksamhet och eftertanke.

1 kommentar:

Monica sa...

Jag klarar knappt av att titta på nyheter längre, just av den här anledningen. Jag verkar inte ens kunna sovra själv, för när jag hör nyheter om USA så berör det mig mer än nyheter om Kazakhstan. Varför? Kanske för att jag har släkt och vänner här, men inte där? Nej, jag vet faktiskt inte.