Frågor och svar om ME och mig, del 1 av 6

Inspirerad av Until We Have a Cure: What CFS Patients Want Well People to Know, skriver jag här några av mina egna frågor/svar om ME och mig.

1. Vad skulle jag vilja att friska människor visste om ME?
* Att det är en allvarlig, invalidiserande, verklig sjukdom. Mer som cancer och MS än som "Den inbillade sjuke".
* Att man kan se bra ut, men komma hem och krascha i tre dar efter att ha suttit upp under middagen.
* Att mina symptom varierar, och bara för att jag gjorde något en dag, så kan jag inte det en annan dag.
* Att jag sällan orkar nåt socialt, men alltid blir glad när jag blir tillfrågad. Blir jag inte tillfrågad känner jag mig kanske bortglömd, förbigången, oälskad, medan du kanske bara ville bespara mig att behöva säga nej. Men visa gärna att jag får sätta ramarna för aktiviteten: Kom när du vill, gå hem när du måste. Det här betyder oerhört mycket för min självkänsla.

Inga kommentarer: