Gott nytt år

Hjälp vad god mat vi fick ikväll. Allt var supergott men huvudrätten var nåt extra. Kallmarinerad oxfilé med små ugnsrostade delikatesspotatisar, ugnsrostad paprika och tomat med pesto och mozzarella, god sås, sparris och fräsch sallad. Om jag inte glömde nåt. Jag blir läskad bara jag tänker på det. Vi/Mikael fick i uppgift att göra panna cotta till efterrätt och han klarade uppgiften galant. Och så massa trevligt folk.

Förra året åkte vi hem klockan tio, men i år var vi mitt i något vid den tiden och jag stretade mig kvar tills efter midnatt. Men då höll jag knappt på att komma ner för trappan. Fick stanna och vila i mitten och benen darrade som aladåber. Det blir nog till att betala dyrt efter en sån kväll. Men nån gång ibland måste man få ta ut svängarna.

Är nervös. Har slut på stilnoct och jag får inte hämta ut fler förrän den tredje. Jag förstår att läkaren inte vill få problem för att hon langar, men det är ju tre piller det diffar på. Vore det trettio så skulle jag förstå det. Och så har min läkare slutat och ska ersättas av en stafettläkare, och jag orkar inte sitta och tigga och förklara nåt som vore självklart om man begrep nåt om sömnproblem vid ME. Den nya läkaren kan ju vara jättebra, eller värdelös, men just nu orkar jag inte riskera förödmjukelsen. Får se om jag säger likadant den tredje om jag inte har sovit på ett par nätter... Idag har jag haft migrän och lite annat roligt men är tyvärr helt klarvaken nu. Hoppas jag får sova, jag behöver verkligen det.

Jag har inte kommit längre med mina ord för 2013 än perspektiv. Var inne på om mitt andra ska vara lugn. Jo, det får det nog bli. Det var framåtblicken mot 2013. 2012 eller i alla fall andra halvan av året, lite knappt, har annars varit värst nånsin. Sörjt min systers man och varit makalöst sjuk, det har inte varit en dans på rosor. Så faktiskt känns det som att det bara kan bli bättre nästa år. Om nu folk kan hålla sig i livet. Jag har stor nytta och glädje av min man, jag hoppas jag får ha honom ett tag till. Men det är inget jag räknar med längre.

Det var en rätt krass avslutning, men jag orkar inte komma på nåt bättre. Gott nytt år i alla fall. På agendan närmast står, förutom att återhämta mig från december, att flytta in i ny kalender, sätta upp gardiner i vardagsrummet, ta bort julsakerna och förbereda födelsedagar. Sen om jag har energi över borde jag sälja grejer på tradera, göra pärm för räkningar, byta lakan, laga middagar, klippa mig och läsa böcker. Men jag har i alla fall nagellack på mig. Och jag har som mål att jag ska duscha i år, vare sig det behövs eller ej. Tjoflöjt!

1 kommentar:

Monica sa...

Kram! För ibland är det det enda man kan erbjuda och inland är det det enda som hjälper...