Mitt kreativa jag

Monnah filurade om vad som inspirerat henne kreativt under åren och det var så intressant och inspirerande att läsa. Idag kom dessutom Studieförbundets kurskatalog och det är ju alltid lika läskande läsning. Läser alltid med pennan i hand. Fick tag i Johans universitetskatalog från UCL, hans universitet i London, och jag blev som tokig. Har alltid tyckt att lärande lockar. Har alltid älskat skolan, mer eller mindre. Till och med matte var roligt i mina första matteböcker. Fick hålla mig för att inte räkna före. Känslan av en ny skolbok har alltid varit spännande, precis som lukten av en biblioteksbok. Men jag ska försöka mig på den där listan. Åren är ibland ungefärliga och ibland precisa. Och ibland har jag säkert kommit ihåg fel. Men detta är ju inte en exakt vetenskap.

4 - lärde mig själv att läsa. Mina föräldrar hade inte ens tränat bokstäver med mig. Kanske var det tack vare Fem myror är fler än fyra elefanter.
5-7 - Inga speciella intressen. Minns att jag gärna klädde min bror i klänningar för han var så söt som en flicka.
6 - Började ta pianolektioner.
6 - Lärde mig engelska genom min amerikanska bästis.
7-9 - Älskade att läsa böcker. Var tokig i gymnastik.
9-12 - Ville bli författare. Skrev massor, t ex Drömmen om OS om en kvinnlig gymnast. Läste ännu mer. Började ta cellolektioner, började spela i orkester. Älskade inte varken eller, orkesterna för det sociala, cellolektionerna pga att jag fick spela skalor och teknikövningar med mina öststatslärare i flera år.
13-15 - Älskade språk. Slukade böcker. Började bli riktigt intresserad av kläder. Stickade lite, virkade, spelade cello, bakade. Ville gå både livsmedelsteknisk och beklädnadsteknisk linje.
16-19 - Killar och sånt, musik, inredning, kläder, språk, böcker. Sydde några "minnesvärda" balklänningar. Köper årskort på badhuset och mina första par joggingskor som faktiskt användes men mycket lätt runt Kypesjön.
19-24 - Flyttade hemifrån, första jobben. Inreda, bo utomlands, finna mig själv och min plats i livet.
24 - Blev sjuk, flyttade hem. Universitetsstudier, älskar böcker ännu mer. Börjar hitta min klädstil, blir kreativ med inredning. Älskar tyger, färger. Blir kär ett par gånger. Nöjd med mitt utseende. Lite fåfäng. Sjunger ganska mycket. Orkar flytta hemifrån igen, arbetar som översättare, blir sjukare. Inredning, musik och böcker största intressena. Längtar efter man och barn. Blir sjukare, flyttar närmare m&p. Läser mycket. Reser lite. Upptäcker scrapbooking, börjar göra kort. Skriver en del. Sjukare. Dejtar i fem minuter, avfärdar andra, bara vänner. Sover, sover inte.
37-42 - Träffar Mikael, flyttar till Stockholm, gifter mig, fortsätter bli sjukare. Går upp i vikt, ner, upp, upp. Scrappar lite, reser till Turkiet och Sicilien, vill sy, vill sjunga, vill skriva och läsa. Köper helt ny garderob på Ebay, det mesta för en spottstyver, fast till en tjock tjej som inte är jag. Vill inreda, organisera, laga mat, baka, resa. Hade tänkt börja göra födelsedagskort igen. Min blogg är det enda jag "gör". Uppskattar nagellack och lagad mat. Älskar Mikael. Längtar, lever, omvärderar, önskar, om vartannat.

1 kommentar:

Monica sa...

Men tänk så spännande det var att läsa om dig! Och intressant att se din historia som är ganska lik och samtidigt väldigt olik min. Kram!