BMI

Innan jag blev tjock hade jag ett BMI (räkna ut själva här om ni vill) på 18,4 (undervikt), och nu har jag BMI på 30,3 (fetma).

Hanneli hade BMI på 39 före sin operation. Nu springer hon i trappan som en ung flicka. Vad härligt!

Man brukar räkna med följande:
Underviktig -19
Idealvikt 19-25
Övervikt 26-30
Fetma 30-

Trots mitt BMI då var jag på inga vis läskigt smal. Har väldigt tunn benstomme. Det var ju inte svältande barn i Afrika man tänkte på när man såg mig. Jag tycker jag var rätt perfekt i figuren. De flesta viktiga kurvor var kvar och det mesta av fettet var borta. Marilyn Monroe hade ett BMI på 23,3.

Så läser jag att Angelina Jolie, som anses som världens vackraste kvinna (dock inte av mig), har ett BMI på 15,7 (källa).

Jag stänger butiken. Världen är för rubbad.

Här nedan ser ni några bilder att betänka. De är från en tävling i bildredigering och har gått ut på att göra kändisar smala. Men jag kan inte säga att alla bilder verkligen är särskilt manipulerade. En del tror jag ser ut sådär. Och vad säger det om vår gemensamma mediabild av en kvinnas idealkropp? Om man inte är halvanorexisk, opererad och retuscherad är man inte snygg?








3 kommentarer:

Monica sa...

Urk. Alltså, jag vill alltid vara smalare (Vad är det med det egentligen??!), men jag blev inte så suktad av de här bilderna...

AL sa...

Det är ett väldigt tjat om att du en gång i tiden, under en viss period av ditt liv, hade en "perfekt" figur. Jag vet inte vilka dina kriterier för den perfekta kvinnokroppen är, men det är ju väldigt trist för kvinnor (och dig) om det bara finns en åtråvärd kroppform och den motsvarar en underviktig, barnlös 20-nånting-årings.

Sjukdom förvandlar och chanserar oss fysiskt och det är klart det är förknippat med en sorg. Men att skönheten försvinner med ökad vikt, det vägrar jag tro på.

Anja Olergård sa...

A-L: Ja, tydligen är jag väldigt fast i det där att jag är tjock nu och avskyr det. Ska försöka tjata mindre om det, göra något åt det, och spela med de kort jag har i den här given. Tack för påminnelsen.