Har fått världens bästa idé

...men den är bara en minut gammal än och kanske inte färdigutvecklad.

Problemet är samma för alla. Man har plagg man måste hänga på galge för att torka, man har en torktumlare full med t-shirts eller strumpor, man har underkläder som tycks föröka sig i tvättkorgen (i garderoben ligger våra separat och vem vet om hon-underbyxorna och han-underbyxorna längtar tills de får frotteras vilt i tvättkorgen). Har många gånger tänkt, och även hört förslaget från flera män, att man bara kan låta bli att stoppa in den rena tvätten i skåpen igen. En blå Ikeakasse i ett hörn har väl aldrig skrämt nån? Eller vi som knappt nånsin kan använda korgen för tvätt i badrummet eftersom den står i vardagsrummet och väntar på att sorteras in i skåpen.

Min syster har gjort lättja till finkonst, säger jag med största beundran och kärlek. Att jag fick träffa henne lite kort härom dagen har nog gjort att hon har funnits lite extra i mitt undermedvetna. Och eftersom hon inte lägger två strån i kors i onödan vad gäller husliga sysslor tjänade hennes minne som konvalecent? katapult? konklav? Börjar det ens med k? Sån där kemisk sak som tillsatt nåt gör att de två andra reagerar. Hon var det för världens bästa idé. Säg själva om jag inte kommit på det ultimata tvätt-slippar-rummet. Eller, tvätta måste man fortfarande, men man kombinerar inte badrum med tvättrum utan tvättrum med walk-in closet!!! Aldrig måste man sno hallgalgarna till söndagsskjortan för man inte orkar gå med blöt skjorta hela vägen till sovrummet. Rätt garderob -- med en tom galge på den platsen där skjortan sen ska hänga! -- finns ju redan på samma ställe. Och har man en maskin med mörka strumpor, en femhundra par blir det väl lätt på en vecka, så sorterar man dem mer eller mindre rätt ner i folks strumplådor. Mina måste stå upp, färgsorterade, men Mikaels skulle man kunna kasta i lådan. Och så får man lite nöje av sitt arbete också. Och tänk er att dela en varmtumlad hög med whites i bara hans och hennes, och sen direkt ner i lådan. Saker skulle ju kunna bli gjorda! Jag tror det här måste vara det smartaste jag nånsin kommit på i hela mitt liv. Näst efter att gifta mig med Mikael förstås. Men det var ju förvisso också ett  arbetsbesparande påhitt.

Happy washing! Happy hunting, too -- for lost socks, Easter eggs or arbetsbesparande livspartners.

4 kommentarer:

Stina sa...

Glöm inte att fixa rejält bra ventilation bara. Och förmodligen en fläkt också. :-) Annars blir det väl unket och dant kanske. Men bra tänkt, Anja. :-)

Monica sa...

Katalysator var orden du sökte. Och idén var alldeles utmärkt. :)

Anja Olergård sa...

Katalysator! Tack. Det började visst på k till och med :)

Anja Olergård sa...

Katalysator! Tack. Det började visst på k till och med :)