Navelskåderi från Monnah

1. Describe yourself physically.
Lång, brunhårig, bruna ögon, blek hy, stor byst, före detta smal. Det roligaste ordet som nånsin använts om mitt utseende är Sannes komplimang (faktiskt) att jag har majonnäshår. Hon har självlockigt hår och jag har sånt där rakt hår och jättetunna strån, fast många, så mitt hår är glansigt och mjukt och det var hon var lite avis på. Jag säger att det inte är nåt att avundas. Håret beter sig faktiskt som om jag har majonnäs i det. Försök bestämma över det! Det krävs en del...

2. Describe the clothes you wear.
Pinsamt, men mitt favoritplagg är en grå fleecetröja som är Mikaels. Men så är det när man ofta fryser. Och aldrig går nånstans där nån ser en. Men jag har faktiskt nagellack ganska ofta, och försöker komma ihåg att ha läppstift, så jag inte helt ska förfalla.

3.What are you hobbies and talents?
Önskar verkligen att jag orkade läsa mer böcker. Som det är nu läser jag mest tidningar. Prenumererar när det är billigt på Tidningskungen, varierar utbudet. Rätt kul. Skulle sy och sånt om jag orkade, och gå i kör, gå på skrivarkurs, resa. Mina talanger är väl så tråkiga som språk och musik, och kanske lite kreativt om det är helt nödvändigt. Men nej, jag ska inte nedvärdera mig själv. Jag har faktiskt en talang för att vara glad!

4.What are your likes and dislikes?
Stroppar tål jag inte. Just nu känns det som om jag gillar allt. Förutom kanske hästkött.

5. Describe a typical weekday.
Vakna efter 17, gå upp vid 18, klä på mig och äta frukost, bli så trött av det att jag måste ligga i soffan i ca 4-5 timmar. Då går jag upp och äter middag, sen ligger jag i soffan några timmar till, och går och lägger mig i sängen och läser innan jag somnar igen vid 06-tiden.

6. Describe your Saturday routine. What about your Sunday routine?
Här levs vardag och findag i samma soffa.

7. What are your favorite pastimes?
Älskar verkligen att läsa böcker. Har jag inte precis sagt det?

8. What is your favorite academic subject? What is your least favorite academic subject?
Engelsk litteratur och litteraturteori. Har en magisterexamen i det. Skulle doktorera om jag hade min hjärna och kropp med mig. Och i andra ändan av spektrumet måste vi väl ha matte. Jag har inte lätt för det.

9. Describe your eating habits.
Lasagne. Jag blir som besatt av en grej och äter det ofta tills jag tröttnar. Köttbullemackor med rödbetssallad är också en favorit just nu. Tror Mikael har köpt ny rödbetssallad och jag har inte fått en rejäl köttbullemacka på tre dar, så jag ska gå snart.

10. Describe your sleeping habits.
Sover 11 timmar per natt, helt med hjälp av sömnpiller. Men på heeeeeeelt fel tider. Men just nu kan jag inte göra nåt åt det. Om jag sover 12 timmar en natt mår jag väldigt mycket bättre. Samma sak, om jag sover mindre så märks det med en gång. Har sovit dåligt några nätter i början av veckan men nu är jag tillbaka på mitt normala igen. Det är skönt.

11. How do you earn money? How do you manage your money?
Haha, Sverige är fantastiskt. Man blir inte rik på att vara sjuk, men man kan betala hyra och mat. Jag har sjukpension, eller vad det heter nuförtiden. Mikael och jag har inte mycket pengar, men vi har å andra sidan inte dyra vanor heller, varken till vardags eller till fest. Jag är efter så många år som sjuk rätt bra på att rätta munnen efter en tanig matsäck. Det går bra, men det är också svårt att hitta "kickar" som jag kan genomföra och som inte involverar pengar. Orkar inte läsa mycket, inte lyssna på musik, inte göra nåt fysiskt, så det blir inte mycket humörhöjande saker kvar. Köpa ett nytt nagellack på Ica och washitape på Claes Ohlson var mina senaste excesser. Jag har aldrig haft en budget, tycker det förtar livslusten och spontaniteten, men jag har å andra sidan alltid reda på hur mycket pengar jag har över när räkningarna är betalda och spenderar givetvis aldrig mer än det. Handlar också saker i min prisklass, t ex köper inte skor för 1500:-/st om jag är student osv. Sparar också varje månad, men det är ett löjligt litet belopp här i Stockholm jämfört med när jag bodde i Borås eftersom speciellt mitt boende var så mycket billigare där. Har lärt mig rätt bra ekonomiska vanor av mina föräldrar. Fast nu orkar jag inte vara så noga som jag har lust. Det tar ju också tid och energi att leta efter billigaste/mest prisvärda alternativet, och ibland är det helt enkelt inte värt det just nu. Särskilt inte om det är två spänn på tacokrydda vi snackar om.

12. What are your favorite TV shows and movies?
Tre stycken i vårt offentliga medium faktiskt: Homeland (amerikansk thrillerserie som är between seasons just nu), Brottet (dansk kriminalserie) och Five days (brittisk polisserie). Sen älskar jag America's Funniest Home Videos. Och så brukar Mikael och jag titta på Så ska det låta. Sen får jag ju inte glömma Sheldon Cooper och Big Bang Theory. Efter ett par avsnitt av Downton kanske jag är fast i det också, vi får se inatt!

13.What are your favorite books?
Deckare och klassiker. Bland favoriterna finns såklart Jane Austen och Donna Leon. Önskar jag kunde svara nåt mer spännande och oväntat...

14. What type of music do you listen to?
Jag lyssnar i princip inte på musik längre. Kan inte med särskilt mycket ljud, får lätt ont i huvudet, blir för trött av ljud, ser t o m ofta på TV utan ljud eller med ljudet superduperlågt. Det är på ett sätt sorgligt för jag älskar verkligen musik, men samtidigt är det så självklart att jag inte orkar att jag liksom inte saknar det, på ett självbevarelsedrift-aktigt vis. Men jag gillar Josh Groban, Jamie Cullum, Michael Bublé, Rigmor Gustafsson, Real Group. Den röda tråden är väl rätt tydlig...

Tja, det här var inte så roligt som jag brukar tycka. Betyder det att jag efter ca två tjog navelskådarformulär har nått mättnadskänsla? Den som lever får se.

1 kommentar:

Monica sa...

Men JAG tycker det var roligt att läsa! Sov gott nästa gång du sover. Jag önskar dig till och med en extra timme.