Tacksamhet

Hittade detta tänkvärda på fejan hos den gode mannen Pieter Vernes:

Låt oss inte bara tala om att räkna våra gåvor -- låt oss faktiskt göra det! Skriv en lista på 100 saker som du är tacksam för. Om det låter som för många punkter, försök med detta:

1. Skriv 10 fysiska förmågor som du är tacksam för.
Andas
Svälja
Skratta
Kissa och bajsa, icke att förglömma
Låta bli att kissa och bajsa när det passar illa.
Komma ihåg, i alla fall en del och ibland
Lukta, på slipat trä, nyklippt gräs, bebisnackar, på Mikael
Gå själv, i lägenheten
Tänka, drömma, planera
Baka, snabbt å lätt å en bra dag

2. Skriv 10 materiella ägodelar som du är tacksam för.
Lägenheten
Kometen
Smink
Böcker
Tidningar
Skor
Nagellack
Mat
Telefonen
Mediciner

3. Skriv 10 levande personer som du är tacksam för.
Mikael
mamma
pappa
Johan
Beth
Bella
Mia
Hampus
Ruth
Ellen

4. Skriv 10 avlidna personer som du är tacksam för.
Rob
Rob
Rob
Rob
Rob
Rob
Rob
Rob
Mormor
Morfar

5. Skriv 10 saker i naturen som du är tacksam för.
Färger på höstlöv
Luften en klar, hög höstdag
Knarret i bra snö
Glitter på hela världen
Tystnaden som omsluter världen på vintern och gör det så mysigt att umgås inne med spel och varm choklad
När den sista lilla grusblandade snöfläcken är smält, och man anar att Nu händer det snart!
Kanske bada, sola, göra en utflykt, köpa glass
Sitta ute och äta frukost varje dag
Lukten av varmt sommarregn
Så spännande med vild åska

6. Skriv 10 saker med idag som du är tacksam för.
Fint väder med sol och blå himmel
Att jag kan gå till brevlådan och sophuset varje dag.
Vanna väckte mig inte idag
Känner mig fin i mina nya jeans. Och de känns som mysbyxor!
Tofs. Räddar en från mycket.
Lancome-ögonskugga på posten. Vilket pigment!!
Två croissanter från mamma
Tid att vila. Gillar inte tvånget, men att jag i a f har tiden.
Och så är jag glad att jag inte är så noga med tio, och är nöjd med vad det nu blir för antal här.

7. Skriv 10 platser på jorden som du är tacksam för.
Västerhaninge
Basel
Göteborg
Antigua
Prag
Sicilien
Mjölby
Närmaste mataffär
Närmaste badrum
Närmaste säng

8. Skriv 10 moderna uppfinningar som du är tacksam för.
Tvättmaskin
Torktumlare
Diskmaskin
Kyl
Frys
Mikro
Mediciner
Internet
Smart phone
Dator

9. Skriv 10 sorters mat som du är tacksam för.
Spaghetti bolognese
Glass
Kycklingsallad
Kanelbullar
Lax med färskpotatis
Oxfile
Citronpaj
Morotskaka
Cheesecake
Källarfranska

10. Skriv 10 saker inom evangeliet som du är tacksam för.
Bön
Eviga familjer, eviga äktenskap
Förlåtelse
Sakramentet/nattvarden
Försoningen
Psalmer
Så många bra kyrkböcker, fast jag inte orkar läsa dem nuförtiden.
Prästadömets verkan
Logiska svar, logiskt sammanhang
Att kyrkans möten inte är "halleluja -- jag är frälst". Den sortens kristenhet passar inte min personlighet.
Bönesvar, att Gud minns mig och vet vad jag går igenom. Som han gör med alla.

När vi gör en lista som den ovan, upptäcker vi att hundra punkter inte ens börjar skrapa på ytan av allt som Gud har gett oss.

Inga kommentarer: