Tredje resan

Så kul att resa så mycket tillsammans! Jag surfar och drömmer och har jättekul. Idag ska vi åka på den tredje resan. Resmålet är exotiskt och fast det ligger mitt i Europa så känner jag bara två personer som nånsin varit där.

Jag måste tyvärr komma med en brasklapp. Jag har nu läst mer om hotellet på nätet och är inte riktigt lika het på gröten. Självklart skulle jag gärna åka hit, men jag är inte säker på att det här hotellet är platsens bästa eller ens mest prisvärda eller valuta för pengarna eller nånting. Dessutom tror jag att de rider på namnet utan att ha nån särskild anknytning. Men utan krusiduller presenterar jag

Hotel Napoléon Bonaparte, Ile Rousse på Korsika

Detta är ännu ett anrikt hotell som för tankarna till gammal elegans. Man kan nästan hörs ljudet av de frasande balklänningar som dansade här för hundra år sedan, står det. Vackert så! Huvudbyggnaden kallas Chateau, slottet, och är från 1800-talet. Bredvid slottet ligger Annexet och den nyaste delen heter Residenset och byggdes 2010. Förutom pool och restaurant på hotellet finns det många saker att se på den spännande ön. Om vädret tillåter -- och det gör det oftast, står det på hemsidan -- kan man inta sin trerätters internationella middag med korsikanska influenser på uteserveringen. Medelhavsutsikt? Gärna! Korsika ska dessutom vara väldigt spännande rent gastronomiskt. Folk åker hit och studerar mat. Låter bra. Fast jag misstänker att inget slår Sicilien på matfronten. Men ändå.

Jag finner däremot ingen särskild information om att Napoléon själv skulle ha bott här. (Särskilt eftersom han dog innan hotellet började byggas.) Han kom dock från Korsika, jag antar att det får duga.


 
 
 
 




 



Inga kommentarer: