Vilken storlek har du?

Jag läste nyss på Aftonbladet om en kvinna som stämt sin arbetsgivare, underklädeskedjan Change, för att hon tvingats ha sin behåstorlek på namnskylten och att detta är diskriminering. Hon vann, får 50 000:- i skadestånd och så skulle några stå för rättegångskostnaderna på typ 375 000:-.

Var ska jag börja? Kvinnan jobbade i ett och ett halvt år, slutade, och insåg SEN hur dåligt hon mått på arbetet. Då kan det väl inte ha varit så farligt. Osar efterkonstruktion för mig.

Har ni handlat på Change? Det har jag. Hon som hjälpte mig hade 80C. Jag hade 75H. Jag kände mig oerhört lättad av att personalens behåstorlek stod på namnskylten. Det sänder ut flera signaler: att personalen är kunnig och har fått undervisning i hur man provar ut behåar. Det är dessutom avväpnande. Här är vi alla lika, fast vi är olika. Att en större omkrets inte per automatik innebär mer ryggfläsk. Vem har inga nojor i en underklädesprovhytt?! Men behåstorleken påminner om att vi alla är vackra. Och att en främmande människa ska rota med ens bröst känns lättare när man ser att hon också har en behåstorlek. Hon har också stått halvnaken och bett om hjälp. Jag tycker det är genialt med behåstorleken på namnskylten.

Detta hade aldrig hänt en man, och därför är det kvinnodiskriminering, stod det i artikeln.

Nej, det hade inte hänt en man, för de har inga bröst. Hur kan det vara diskriminering att vara olika? Är det diskriminering att sälja kalsonger? De passar inte mina kvinnliga höfter, alltså diskriminerar ni mig? Hjälp. Att ett sånt här mål vinns och får plats i media är ett så fel steg i jämställdhetsdebatten. Vi kan nämligen vara olika men lika mycket värda. Vad blir det annars härnäst? Att Liseberg diskriminerar åkare som inte når upp till längdkraven? Att regnväder diskriminerar glasögonbärare? Med en nypa fantasi kan snart ALLA känna sig kränkta och illa behandlade. Bara vi inte säger det till de svältande eller hemlösa massorna på jorden.

Men, nej! Alla är inte likadana. Världen är inte ens rättvis! Jämställdhet och antidiskriminering är viktigt så att människor inte utsätts för dålig behandling. Men det är inte dåligt att vara olika. Hur vore världen om alla hade samma betyg i alla ämnen, samma fallenhet för hantverk, språk och brandsläckeri? Samma resultat på alla sporttävlingar, alla eller ingen snarkade, ingen fick vara äldre eller friskare eller sötare eller trevligare än nån annan? Annars känner sig någon kränkt, utsatt, diskriminerad? Nej, det är inte en mer jämlik värld. Det är en värld som är i högsta grad ojämlik, för i slutändan kommer ingen endaste människa att duga som den är. Människor är nämligen olika. Men absolut jämlika!

3 kommentarer:

AL sa...

Snopplängd i cm på dressmanpersonal som ska sälja kalsonger känns inte okej. Inte bh size på damer heller. Kan man inte utgå från att om hon har en BH på sig så har hon "stått naken och provat" den typen plagg oavsett storlek? Kan man inte utgå från att om man jobbar i en underklädesbutik så är man någorlunda kunnig i det och har fått uppläring? Sitter kompetensen i skylten? Känner du dig bättre operarad av en kirurg med skylten: prostatacancer, acne, tarmvred?

Eller, för att adressera din slutplädering: Kan vi inte utgå från att alla är olika utan att specificera hur vi skiljer oss åt på en skylt på bröstet?

Anja Olergård sa...

Ifall snopplängden hade nån betydelse för kalsongstorleken kanske jag skulle köpa ditt argument, men varken kalsonger och trosor köper man ju med de variationerna. Så där tycker jag saken faller.

Kompetensen sitter inte i skylten, det har du rätt i. Men kunnigheten att köra bil sitter inte i själva körkortet heller. Men i vårt samhälle har vi lärt oss att vissa saker får symbolisera viss kunskap och därför köper jag helt klart skylten som tecken.

Och jo, ett samhälle där man utgår från att olika är bra är helt klart att föredra.

Tack för sparringen!

AL sa...

Jag erkänner villigt mina bristande kunskaper på herrsidan av underklädesdiskussionens detaljer. Men innehållet i kläderna måste väl sägas ha något att göra med storleken? Iallafall menar jag att trosstorlek beror på rumpstorlek. Kompetens får gärna skyltas med, jag ser bara inte sambandet mellan storlek och kompetens.

Tack detsamma :)